|
|
|
|---|---|
|
Efter ett antal år med gashydralisk Citroen börjar det nu luta åt BMW. Citroens nya C5:a funkar inte för mig. Jag får i det närmaste klaustrofobi i den instängda kupén som drabbats av det nya modet med hög midjelinje och minimala fönsterytor. Jag är inte intresserad av sportchassin och lågprofildäck. För mig är komforten viktigare. Rödljusrace har jag också växt ifrån. Däremot uppskattar jag låg förbrukning och högt vridmoment. Jag har just provkört en 318 D och blev oerhört imponerad av motorns gångkultur och fina dragkraft. Dessutom gick bilen tyst och fjädringenvar behaglig. Svårt för oss inbitna att avstå från Citroens svävande fjädring, men den provkörde bilen gick faktiskt oerhört behagligt. Nu till mina frågor. Är 318 D så ekonomisk som det påstås ? Håller bilarna ihop bra ? Reservdelspriser och försäkringskostnader ? Har nå´n lust att svara så vore det ju trevligt. Kanske någon som har en dylik bil och då också egna erfarenheter. Greven | |
Bayer_Aleks |
Kan utgå från min 320d som jag e oerhört nöjd med lika så många andra här på forumet. Snål är den definitivt i förbrukning och jag har heller inte upplevt att BMW är dyra med reservdelar. Jag skulle till o med kunna nästan svära på att franska bilar är dyrare. Inte heller att försäkringen är överdriven som många som inte ens ägt en BMW i sitt liv påstår. Från min sida kan jag bara lämna goda ord om bilen. |
|
Jag hade också funderingar ett tag på 318d men det var liten prisdifferens upp till 320d för att det skulle kännas motiverat. Dessutom är ofta 318d väldigt påvert utrustade, tillval som sportstolar och xenonljus är ovanligare än till 320d. Men har man inte dessa preferenser är det säkert en trevlig bil, motorn funkar perfekt till 1-serien i alla fall. Min 320d ligger just nu på 0.60L/mil mellan tankningarna i vinterkylan, mestadels snabb motorvägskörning. En 318d hade kanske matchat detta med några centiliter men det torde inte vara någon större skillnad. Försäkringen ligger för min del (villa i förort) på ca 5000kr helår, servicen är ju gratis de första 3 åren, och kvalitetsmässigt ligger BMW i topp :-) |
|
| Ska du köpa fabriksny bil? Kanske kan vara värt att invänta den miljöklassade 320d som kommer till våren. | |
|
Var mycket nöjd med den 318d -08 jag hade innan. Snål som attan, körde 3500 mil mellan februari 09 till november 09 och snittade då runt 0.5 med största delen tysk autobahn hastighet (140+). Tyckte motorn räckte till väl men en 320d hade inte suttit fel då prisskillnaden var liten. Bytte olja och kupéfilter två gånger samt en glödlampa under den tiden jag ägde bilen. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ingen som har läst (var det i teknikens värld eller motorägare?) snålkörning med bla 318d, gick på 0.36l/milen, den ska vara 5centiliter snålare (0.58) än 320d..inte så mycket men lär lätt gå under 0.5l/mil vid normal blandad körning bestående av ganska mycket motorväg/landsväg. Min gissning är 0.45l/mil och det borde vara den roligaste diesel standardbilen man kan köpa för ca 270.000kr som den kostar som ny. Personligen skulle jag vänta i 3år och sedan slå till, om man nu inte måste ha en ny bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.