|
|
|
|---|---|
|
jag är ny med bmw så jag hoppas att någon har tid att hjälpa till med detta det står i instruktionsbutiken till min 318i Touring 10/99 E46 att man ska "koppla bort batteriets jordkabel" innan man laddar batteriet ... men vilken är det? det går tre kablar till en plasthållare ovanför pluspolen på batteriet: en tjock röd, en tjock svart och en tunn svart. den röda verkar gå till pluspolens lilla plastbox som sitter en bit bort från batteriet, de två svarta försvinner ner i motorrummet det finns inget schema över detta i instruktionsboken (bilden på batteriet har inte ens en pluspol) och jag hittade ingenting på forumet om detta dessutom står det i anvisningarna till min laddare att jag ska koppla ur batteriet helt, ska det verkilgen behövas? tacksam för all hjälp jag kan få / kristian | |
|
Alltså.. alla kablar du nämner är nog plus.. Batteriet har 2 poler. en i varje ände. Den du nämner är ju då plus, den andra minus. Brukar va en ganska kraftig svart kabel. kopplar du bort minus så är batteriet bortkopplat. Men vet du inte detta så kanske du bör va försiktig.. |
|
|
Vänta lite. Vad då försvinner ner i motorrummet?? Har du inte batteriet i kofferten? |
|
|
nej, i min 318i sitter batteriet till vänster under motorhuven om man står framför bilen (eller som instruktionsboken säger: batteriet sitter fram till höger i motorrummet) jag förstår vad som är minuspol och pluspol, men jag förstår inte vad de menar med "jordkabel" antog att det måste vara en av de tre kablar som går från plussidan av batteriet, för från minuspolen går bara en kabel |
|
|
Ok. Minus och jord är samma sak. Koppla du bort minus. |
|
|
så om jag skruvar bort sladden till minuspolen så kan jag sedan ansluta laddaren till minus och plus i lugn och ro? tack så mycket för de snabba svaren! |
|
|
Ja, det går bra. Men du kommer att nollställa klockan och färddatorn. Bara så du inte undrar sen.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Brukar aldrig koppla bort batteriet vid ladding. Med en Ctech laddare är det helt onödigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack för alla svar ... skaffade till sist en liten ctek-laddare (3600) i stället för det gamla vraket jag hade ... men en ny fråga uppstod, som någon ställde för ett tag sedan här på forumet utan att få något riktigt svar: "Kopplade in laddaren direkt på batteriets plus och minus pol och hade det så tills idag. Läste dock idag att man skulle koppla in minus i karossen och då ej nära batteriet???!!! Märkligt då själv anslutningssladden med klämmorna eller kabelskorna är endast 25cm? Hur har ni gjort? Minus i karossdel och plus på batteriets plus?" undrar samma sak själv... sätter ni minus på batteriets minuspol eller i kaross? |
|
| När du laddar ska du ha båda klämmorna på batteriet. Om du däremot startar bilen med startkablar, så ska du sätta minus i kaross eller motor. Så tror jag att det är iaf.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.