AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
48.321

billiga hästkrafter till sugisar

Sida 2 av 6
Bayer_Aleks
Andbihl: Eftersom nån verkligen har emot mitt inlägg som har "försvunnit" genom att anmält det så kan du börja med att klicka på "E34 Turbo" namn så ser du att han angivit sig som 18 år gammal. Enkelt va? :)

Jag kan fysik gott o väl, behöver inga lektioner.

Som jag fick bekräftat på E34 turbos andra tråd, så är han ute efter att trimma en bil gratis, alltså plocka isär skiten för lite lättare bil. Dessutom att tänka på att montera en bussratt för att underlätta styrningen? HAHAHAHA vilka skämt och vilka idéer folk får. Det är ta mig fasiken att sjunka lågt.

Nykomling: Att mappa en sugmotor får du tyvärr inte mycket effekt på. Hade du däremot haft turbomatad bil så kan du öka laddtryck, justera vridmomentskurvor mm där du ökar upp effekten mellan 25-40%, en sugmotor kanske du får 10-15 hk mer och det kostar mer än vad du får.
Nä fy vad lågt hackar på mina inlägg va?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bayer_Aleks, jag förstår det din poäng och håller med om att vissa saker inte ger alls så mycket i prestanda som det kostar i förlorad komfort.

Men, E34 turbo bör kunna få svar på de frågor han ställer utan att han ska bli utskrattad. Sakerna som nämns ger ju alla något men jag själv skulle endast övervägt dem på en racingbil, men nu handlade det inte om mig.

Vill han göra det, 18 år eller inte så är det upp till honom.

Mvh Johan
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Det bästa trimmet är 15" med 185x75 däck.
Tanka bara 20 lit.
Riv allt i skuffen
Byt luftfilter och olja/filter/tändstift.

JA tack

15´´ har jag och kör faktiskt med lite bränsle för att få ner vikt och byta till ett sportluftfilter är jag lite tveksam för, BMW inte bilen utan BMW:en har en luftmängdsmätare och är orolig att den förstörs då man monterar ett sportluftfilter.

Olja,stift mm är byta

MVH

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Det är klart att komforten försämras om man lättar.

Men frågar man efter tips så får man tips & har friheten att ta åt sig eller
förkasta.

Sen beror det ju på vilket användningsoråde man tänkt för bilen.

Pigg gatbil är nog inte så lämpligt att toklätta det bullrar så vansinnigt då.
Då är det bättre att få i så stor motor som möjligt.

Är använingsområdet en snabb bil att leka på banan med då är all extravikt av ondo och man kan gå rätt långt för att bli av med vikt.

Med bra väghållning låg vikt std motor är man snabbare än en std M3 på kurviga banor.
Ja blanda lite kan man väl göra komfort och race

Bayer_Aleks: haha, ja det är väl att sjunka lite lågt men vafan killen är fattig :D

nja i detta fall får jag nästan mer än jag betalar för, nämligen hittat "trimchip" inkl. de utför jobbet för endast 1500kr :D vissa vill ju ha över 4 tusen för det haha silket skämt. men ska klart kolla om min bil är chippad innan jag gör något förhastat..

enligt de blir det en effektökning på ca 20hk och ökning av nm på ca 30 eller nått (minns ej) o det låter ganska trovärdigt faktiskt.. sett att vissa firmor uppger upp mot 30hk och 90nm o det låter knappast trovärdigt.

jo klart jag vet att det är ett måste om man har turbo, jag är inte helt nybörjare på dehär.
hahaha

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
nykomling

Låt en firma som har bromsbänk chipa den
bromsa före & bromsa efter så kommer du få höra en massa
bortförklaringar varför effekten inte infann sig ialla fall om man lovar 20hk.

Har hört en del som säger att när man chipar M52B25 den sitter i 323iE36
så får man 190hk alltså plus 20 den ger 170hk på pappret orginal.

Nu är det bra så att denna maskin ger mycket mer redan orginal
runt 185-190hk. så dessa chip ger inte så mycket som man vill tro.

Ett litet exempel från verkliga livet.

Brosan bromsade sin E36325i -93 med 23k mil den gav då 175hk.
Sen rengjorde han insug & spjällhus. Monterade extractor & dubbelt
2,5" utan cat. Bakre 2*2,5" satt redan på. Nu bromsades den på samma
bänk igen & gav 199hk. Detta var billiga hästar.
E34 turbo: AC:n (om du nu har i din bmw) eller fläktsystemet tar nog ett par hästar.. upp mot 10 i vissa bilar eller mer om ja inte minns fel.. så ska du tvunget ha lite mer i den för stor komfortförlust så go on, inget jag skulle göra precis :D

jag är inte 100 på att det jag säger verkligen stämmer, men har för mig de var något i denhär stilen så välkomna fram och kritisera mitt förslag ;)
MichaelB:

ok jo de har bromsbänk.. men kan jag verkligen kräva att de testar bilen utan att betala mer för det då? :S

hehe nja billiga o billiga tycker jag inte.. extraktor o 2,5" är ju inte spec billigt inte. o VAR finns extraktor till m60b40?!
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Nä såklart man får betala för att testa effekten med det borde inte bli så dyrt.
Samt att du får ett kvitto på att det bloivit nått vilket kan vara trevligt att veta.

Billiga hästar på en 2,5L ca 3000:- för grenrör & avgas
För en V8 är det en helt annan sak då det inte finns nått färdigt att köpa tyvärr.
mjo men ed kostar väl 1000 spänn skulle ja tro.. skitsamma. mjo 3 var ju riktigt billigt för dedär.

ok tråkigt att det inte finns till v8 :( men vad finns det för duktigt/billigt follk här i sverige man kan höra av sig till då? ;)
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
-------> MichaelB
Offtopic:
Nja jag vet inte om det blir nån bankörning med BMWSC, jag är väl en sån där så kallad stödmedlem som snällt betalar sin avgift varje år men ej kommer på några träffar å kör.... :)

Får jag ens vara med på BMWSC träffar med min bil numera? Är det inte turboförbud? Eller det kanske bara var för cupen?

Jag kommer troligtvis hem till Sverige igen i augusti, och då ska det börjas å pilla med bilen lite igen. Ska besiktigas osv innan jag tar ut den på bana. Men jag är LITE sugen på att komma ut och få känna lite på den. Har ju inte ens testat mina nya krängare på banan ens :/ Dom jag köpte 2007....

Ontopic:
Som Michael säger så beror ju allt på vad man ska använda bilen till. Jag som tänkt köra lite gata men ändå mest bana med min bil vill inte lätta den ändå. Tycker det är gott med en bil som inte ger en huvudvärk till och från banträffarna. Men hade jag BARA kört bana och transporterat bilen på kärra hade jag nog velat lätta den maximalt!

Visst kan det låta tufft att lätta en massa och visst gör det stor skillnad på banan, men en kompis till mig har en bil av den typen, och den är helt outhärdlig att åka med på andra ställen än just banan. Den har inte ens några gummilister runt dörrarna så det blåser och väsnas så man blir helt öronbedövad även i normala farter runt 100km/h... Efter ha upplevt det har jag noll intresse av att strippa bilen fullt ut.

Ska man göra ett mellanting kunde man först kasta ut allt, sätta i plastrutor och klä bilen med något trevlig filtmaterial på golv och annat. Vet en kille som gjorde detta på sin banbil och blev mycket glatt överraskad av resultatet. Filten vägde inte många kilo om ens ett kilo, och bilen blev klart trevligare under transportsträckorna :)

__
Nisse Ljung
E
1.156
E
320 ci cab -04
E 34 Turbo.

Jag förstår att du tycker att en del inlägg är raljanta, minst sagt. Samtidigt har författarna rätt, det finns inga billiga genvägar till effekt. Den prisvärda effekten får du genom att byta bil, köp en fin M3:a i orginalskick och behåll orginalskicket.

Räkna med att trimma motorn till ytterligare en driftsäker hk kostar ca 1000 kr. Dyrt och du får sällan pengarna tillbaka.

Det är konstigt att det finns så liten objektiv seriös effektmätning på "trimchip" för sugmotorer. Min slutsats är att de flesta trimchippen inte ger mer än marginell effektökning.

Tycker det är bra att förstår att "öppna filter" innebär vissa risker. Effektvinsten är dessutom tveksam eftersom filtret inte utgör den trånga sektorn på en orginalmotor.

E
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Billigaste sättet att få en sugis att bli rappare, är att rensa ut allt onödigt (lättning) och i med en skalstol. ;)
Vill man dessutom att den ska låta lite roligare, tar man bort mellan dämparen. =)
Vill man inte göra det ovanstående, är det billigaste att snikturbokonvertera!
Att trimma en sugis är inte billigt hur man än vrider och vänder på det.

Mvh Patrik

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Lätta bilen, Svarva av några kilon från svänghjulet ( gör stor skillnad ).
Kör lättat svänghjul på min M20 och det gör en jävla skillnad :)
No
160
Nobby
523i -96
Hur man trimmar en sugis billigt: Länk
Haha
Ja det var ju inte var jag hade tänk mig men det skulle fungera

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.