|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Tjennare skulle man tjäna någon hästkraft eller bara lite rappare respons i motorn om man plockar bort styrservon? Kommer det bli allt för tungt att ratta pågrund av tung bil det är en 5 serien-92 Tacksam får alla svar | |
Bayer_Aleks |
Typiskt för en nybliven körkortstagare med sådana här idéer. Du varken tjänar nåt på plocka bort styrservon eller får något positivt utav det, förutom att kasta bort din tid på så onödiga ingrepp. Sen kan du behöva träna en hel del om du ska ratta en sån stor bil utan servro, speciellt stadskörning. Satsa på en bil med större motor i så fall. Dem hästkrafterna som din bil hade när den var ny har dessutom sjunkit med sina 18 år på nacken och sina 20-30 tusen mil. |
|
Hej, läste just din tråd om lättning.. Bayer_Aleks: Värst va du är ute och kritiserar ikväll. Servo tar faktiskt någon häst men det är nog inte mycket. Jag har haft körkort i många år och har plockat min servo. Man känner ingen skillnad på motorn men många bäckar små men på en e34 blir det kanske tungt att ratta. |
|
|
jag har hört att man måste ta ur all olja ur styrsystemet och inte bara ta bort rem o pump. O har man en större ratt så måste det väl funka bra eller bättre? men blir det skillnad på te:x en E30? Tackar för svaren |
|
|
Självklart ger lättning av bilen samt onödiga påhäng på motorn = effekt !! Det finns Din och Sae normer när effekt anges som motoreffekt ! Din = Motor med generator,fläkt,styrservo,inkl växellåda. Sae = Motor med generator,fläkt,styrservo, etc,exkl växellåda. Gross = Ren motor utan vattenpump och kring utrustning som styrservo,fläkt etc. Diff mellan Din & Sae är ca 10% till fördel Sae mätningen. Ex: 100 hkr Din = 110 hkr Sae ( avrundat ) Eftersom Din fråga rör sej om skillnaden av utesluten styrservo så är svaret solklart att Du vinner effekt !! AC och Fläkten (motorn) är de största effektslukarna för motorns del. Generellt beräknas en fläkt ( ej el ) dra mellan 5-7hkr av motorn ocg AC systemet påslaget än mera !! Lättning bidrar enorm till förbättrad prestanda med både i accelrationen samt inbromsning = bättre total prestanda. Bayer_Aleks: Tycker Dina kommentarer är konstiga? Testa att ta på Dej en ryggsäck på 20kg och spring en runda vet ja ;) |
|
|
Alex84: Det är väl runt 1% skillnaden är? Har aldrig hört att det är så pass som 10%. ///BMW - Was sonst! |
|
|
1,10294117647058823529411764705882 SAE hk på 1 DIN hk |
|
| Alex84: Var får du den siffran från? | |
|
Alltså.. Vad är det här för snack? Plocka ni bort generator, fläkt, styrservo och växellåda.. Blir nog bra. |
|
Bayer_Aleks |
Andbilh98: Stidshumör för att man säger vad man tycker? Trodde vi hade yttrandesfrihet i Sverige. Sen var det inte DIG jag menade med nybliven körkortstagare, så du kan ju börja med att läsa vad jag skriver. Att plocka bort servo o tömma olja, montera större ratt för att underlätta styrningen o skit HAHAHAHAHAH....allvarligt talat, är det verkligen värt för att få ut ynka knappa 10 sketna hästkrafter??? Hallå eller, tänk till lite hur logiskt det låter att hålla på ratta en servolös blytung gammal 5-serie som har 18 år på nacken för att man ska få ut knappa 10 hk. DETTA e typiskt nyblivna körkortstagare som köper slitna 20 år gamla bilar och ska få dem att gå som raketer. Ett gott råd från en äldre. Spara pengarna du eller tjänar eller får in på något håll, tokspara o håll ut ett halvår eller år och köp en ordentlig bil du verkligen vill ha. |
|
Mycket snack från vissa :) Detta beror ju på vad man ska ha bilen till. Är det en banbil så funkar det fint att ta bort allt som kan strula & inte behövs. Själv kör jag utan både styr & bromsserva visst blir det trögt att styra med - ET på hjulen & det är ca 100kg tryck på bromspedalen för att få stopp på bilen men det är grym känsla både i broms & styrning. Det blir trevligt att köra med bra feedback i ratten & lätt att ligga på gränsen under inbromsningarna. |
|
|
Skulle man tro reklamen hade det förmodligen varit världens enklaste jobb att tillverka tävlingsmotorer: Utgå från en 200 hästars standardsugmotor: Köp ett chip som ger 10% ökning = 220 hästar. (2000 kr) Köp ett sportluftfilter som ger ytterligare 10% = 242 hästar. (1000 kr) Köp ett sportavgassystem som ger ytterligare 10% = 266 hästar. (4000 kr) Sedan slänger vi dit en Cyklone i luftintaget som ger 10 % = 293 hästar. (500 kr) Lite Slick 50 i oljan skall ge åtminstone 5% enligt tillverkaren = 308 hästar. (500 kr) Sedan sätter vi lite specialmagneter på bränsleledningarna som "joniserar bränslet" och ger 5-10% (vi räknar lågt!) = 323 hästar. (200 kr) Tankar vi dessutom lite 99-oktanig bensin, så får vi väl någon häst extra = Jämna 325 hästar Låter bra vid korvkiosken när man skall impa på fjortisarna! Dessutom nästan gratis i sammanhanget - bara dryga 8 papp för 125 hästar!!!! Nä så enkelt var det visst inte..... |
|
|
Så enkelt var det inte :) Vi testade chip på min 318is en gång i samma bänk med 5min mellanrum Motorn var en M42B18 4-ventilad 1,8L den är orginal på 136hk min bromsades till 138hk med orginal chip med trimchip gav den 141hk Dock var den starkare från 4000-6500 med trimchip men under 4000 vad den starkast med orginal så under 4000 hade de som mappat trimchipet gjort ett dåligt jobb. |
|
| @GE: Länk | |
|
Gjorde tvärt om. Har en lätt E30 utan en massa utrustning original, ingen taklucka osv. Den är ombyggd för att köras på banträffar, med värre chassi, bromsar, drivlina mm. Jag tyckte original styrning var trög och långsam så jag satte dit styrväxel inkl servostyrning från en E36 och fick ca 2,7 rattvarv mellan fulla utslag. Kanske har jag ökat vikten på bilen med några få kilo, men ack så mycket roligare den är att köra. Om vi säger att delarna vägde 4 kilo tillsammans så har jag ökat min vikt med hela 0,3 % på bilen..... ;) __ Nisse Ljung |
|
|
Nisse många bäckar små :) Fast du har ju några hundra hästa extra att driva servon med så det ordnar sig nog :) Blir det nån bankörning 2010 med BMWSC ? |
|
|
Bayer_Aleks: Nä, vem har sagt att jag är 18? Det jag undrade var: Hur vet du att han är 18? :D Lättning gör skillnad, det vet alla som provat och förstår grundläggande fysik. På e30 tycker jag det går kanon att va utan servo men som sagt har ja aldrig testat med e34 men skulle jag välja mellan bussratt eller servo skulle då jag välja servo. E34 turbo: Jo med oljan i går det nog rätt tungt, jag plockade min servo för att den läckte tom så jag har bara prövat utan med riktigt trevligt resultat men det är mest vägkänslan, märkte inte så mycke på motorn. |
|
|
andbilh98, om trycker på användarens namn så dyker ytterligare information upp, där står det att personen i fråga är 18 år och att du är 25 år. Mvh Johan |
|
|
Ja men du de stämmer :D Aja, är man 18 har man ju iallafall lika stor rätt till en rolig bil, bättre att dom lägger energi på å trimma en gammal bmw än att dom hittar på sjävdestruktiva saker, många yngre är ju bra mycke mognare än dom som är dubbelt så gamla. |
|
|
instämmer gaspedalen ska inte sitte på golvet för att man ska ha något o titta på, den ska ju användas. Det någon beskrev tidigare att jonisera bränslet med magneter? är det att skämt eller funkar det, om bara en sådan grej fungerar och liknande grejor så är det många som missar sådana enkla grejor då man trimma "seriöst" som i många i mina kretsar pratar om, få ut varenda liten polly ur motorn. |
|
| MichaelB: vad tror du allmänt om trimchippning, till exempel jag som tänker chippa 540n (om jag inte har redan), hur mycket effekt tror du det ger i hästkrafter? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.