AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

Motorolja , Mineral eller Helsyntet?

Ke
9
Keifer
540i -00
Hejsan,
Till en BMW 325i från 1993 , vilken olja ska jag hälla i vid oljebyte?
Har hört från lite olika håll att år 1993 körde man inte på helsyntet och om jag nu skulle slå i det så skulle oljan ha en så renande effekt att kox och annat som "fastnat" runt packningar skulle städas bort med läckage som följd? Är detta rätt & riktigt? Frågade en kille på BMW Malmö och han sa bara att " vi slår i Castrol SLX i alla bilar oavsett årsmodell " men vill inte riskera något därav min fråga.

Stämmer det att nya helsyntet oljor har så renande effekt så att läckage kan uppstå på äldre bilar?

Tacksam för svar ! mvh Andreas

För några år sedan hade jag en 320 -89 som hade rullat 33.000 mil med majoriteten av milen högst troligen inte på helsyntet. när jag köpte den läckte den lite från oljetrågspackningen. hällde i mobil1 supersyn och då slutade den läcka och motorn gick i övrigt perfekt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har ibland helsyntet i min 71:ans volvo. Den får lite vad som helst som jag har stående och den verkar inte ha tagit skada av det.

Du behöver nog inte vara orolig med helsyntet i din motor.
Börjar den läcka så var det nog dags att byta de packningarna i vilket fall.

///BMW - Was sonst!
Eftersom syntetisk olja smörjer bättre än mineralolja ska man givetvis välja syntetisk olja. Det säger alla som förstår sig på och jag håller med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.