AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.318

Är 330ci lämpad för bankörning ?

wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Hej

Jag har lite bana tidigare med min andra bil men nu efter att jag skaffat en BMW så känner jag att den skulle göra sig bra på banan =)
Jag har en 330ci, 2001, lite bredare sulor än org, H&R sänkt.
Min fråga är bara allmänt om det finns några svagheter som man borde tänka på om man tar bilen på bana? Ex: bromsarna, olje temp mm ?
Länkarmar o några bakvagnsbussnigar e nybytta samt inspektion 2 (bromsolja mm bytat) är nyligen gjord så det känns som att man skulle kunna ta o smiska den lite på bana.
Kom gärna med kommentarer och funderingar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis, banåka är grymt kul. Om du tar licens gnm www.bmwsc.com och är medlem där eller i bmwcs.com så anordnas bankörningar med likasinnade med jämna mellanrum under året. Det du får räkna med att däcken slits hejfriskt såklart:)
MVh
Asken
wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Tackar för svaret Asken.
Ska in o läsa å på bmwcs sida. En Nybörjar licens hade ju inte varit fel heller.
Jo det blir lite dyrt med däck så jag kör med CSL fälgar (265 bak).
Hoppas bara att bromsarna orkar med.

Mvh Philip

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Uppgraderar du beläggen till t.ex Ferodo 2500 och byter bromsvätska till en med högre kokpunkt så räcker orginalbromsarna ganska långt.

Mvh Henrik
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Din bil kommer funka utmärkt till att testa bankörning.

Håller med Asken och soda. Börja med BMW SC och ny bra bromsvätska.

Nästa steg om du tänkt åka mycket skulle det nog löna sig att skaffa ett 17" fälgar så har du mer prisvärda däck att välja på. Sätt gärna på r-däck.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag vet inte hur mycket sanning som ligger i det när det gäller 330i, men många avråder från r-däck på vanliga std-bilar om de saknar torrsump, och därför ej klarar att förse oljan vid de höga g-krafter som r-däck medger.
wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Tackar för alla svaren.
Ska regga mig på BMWCS och se vad som erbjuds i sommar när det kommer till bankörningar. Kommer nog börja med dom däcken jag har o sen sen om det blir R-däck senare. HAr en annan hobby/banbil som jag ska köra mest med i sommar men vill ju testa lite med 330:n också då det känns som man fort kan bli kompis med den på bana =)

Mvh Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.