AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.304

330ci, Avgas spjäll som inte stängs ?

wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Hej
Har sökt lite men inte funnit det jag ville.
Min fråga är, spjället som sitter i slutdämparen ska ju vara stängt på tomgång som jag förstår det? Men på min 330 (har bara haft den i 3v) så är den inte stängd på tomgång. Slangen sitter på när ja tittar under bilen.
Frågan är nu om den tidigare ägaren pluggat denna slang var kan han gjort detta? Kanske är en idiot fråga eller finns ett typiskt sätlle vid motorn som man gör detta ?

Mvh Philip
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Hej!
Har samma problem på min 330XI E91 -06. Spjället har fungerat fram till i höstas då det slutade att stänga. Det sitter en solenoid i skuffen som släpper på vakuum till spjället så att det stängs om jag kopplar bort kablarna från solenoiden och lägger på 12V så stängs spjället alltså är spjäll, vakuum och solenoid OK så det måste vara styrsignalen från boxen eller kabeln som felar. Det märkliga är att spjället slutate fungera ungefär samtidigt som BMW gjorde en fullständig programmuppdatering. Någon som har mer info eller varit med om något liknande?
wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Tackar för svaret Millman.
Ska kolla i skuffen om det ser likadant ut i min bil. Intressant att det sluta fungera efter mjukvaruuppdatering!

Mvh Philip

Vad spelar det för roll om det står öppet?
wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
Som jag förståt det så skall det gynna bottenvridet på motorn vid lägre varv.
Över en viss hastighet eller varvtal ska den öppna och släppa ut avgaserna.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tror endast det sitter där för ljudets skull. Låga varv = stängd spjäll för att hålla ljudnivån så låg som möjligt.

Höga varv = öppet spjäll = bättre ljud.
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Jag har inte brytt mig så mycket om att det står öpprt, medan det fungerade så funderade jag på att koppla bort vakuumet så att det alltid skulle vara öppet men nu stör jag mig på att det inte fungerar vill att allt skall fungera som det är tänkt eller åtminstonde vill jag veta varför det inte fungerar. Spjället sitter där för ljudet men har även läst att det skall vara till för att katalysatorerna och motorn skall uppnå arbetstemp fortare. Kan inte med säkerhet säga att det hände vid mjukvaruuppdateringen men ungefär samtidigt i tid så det kan ju bero på något helt annat också.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Finns ju andra som diskuterat detta tidigare bla. jag! Vad jag vet så är Millmans svar synnerligen korrekt.
Har själv pluggat min för ett marginellt fylligare ljud, men upplever ingen försämring av uppvärmningen.
Sexans härliga ljud kan jag inte få för mycket av!
Håller med! Jag tog bort vaccum slangen för att ha spjället öppet helt. Körde kanske 2 månader med spjället inkopplat efter att ha köpt bilen för att sedan koppla ur den. Märker lite lite mer ljud på tomgång och kanske lite lite trögare att få upp i arbetstemp, men absolut ingen skillnad på effekten om inte lite lite bättre till och med.

MVH / Martie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.