|
|
|
|---|---|
|
Äntligen har man köpt sig en 750ial, många gånger varit på väg men inte hittat en i det skicket jag sökt. Bilen är ju underbar! Nu till frågan oljepumpsbultarna? Har även en 540i så vet att 8:orna är välkända för detta problem. Har dock setat och läst och kommit fram till att det mesta som skrivs om V12:an gällande detta är "jag läste en gång"-information. Är det någon som har egen erfarenhet av V12:an och lösa oljepumpsbultar? Vad tar en verkstad för att undersöka detta? Tacksam för svar. Nicke | |
|
Du skall absolut kolla bultarna, det är samma konstruktion på V8 & V12. På min var en bult lös och halva bultskallen avskavd mot kamkedjan. Se även denna länk:Länk Jag gjorde min koll i samband med Oljebyte hos min BMW mekaniker, det går åt en ny packning + någon extra timme. /Stefan |
|
|
Hej Min M73a hade 2 bultar lossnat på och en 3:e var lös så tveka inte att åtgärda detta. Det tog mekanikern 30 minuter att åtgärda plus en trågpackning. Jag hade även slack på kedjan som löste sig när den spändes upp igen. Mvh Asken |
|
| gäller det m70 också? | |
| Jag beställde koll och loctite av lösa oljepumpsbultar i samband med oljebyte av en förvånad ( spelad?) kundmottagare. Hade aldrig hört talas om sådana problem trots att när en tysk 7ser sajt frågade sina läsare så hade 71% av de som kollat, lösa oljepumpsbultarpå m73.På Min bil hade den långa bulten lossnat och skadats så en ny fick beställas ( nytt utförande) dessutom var en del av småbultarna runt pumpen loss. En skitsumma att åtgärda jämfört med om bulten lagt sig mellan kamkedja och drev och ryckt av kedjan, vilket har hänt= totalras och ventilsallad. Inget att tveka inför, gör det senast vid nästa oljebyte!/ Sover lugnare nu. | |
|
Läs denna Länk Mvh |
|
|
Ja, idag fick jag min trågpackning så åkte direkt till första bästa OK-mack med lyft. Skicka upp bilen och skruva bort tråget, i tråget låg 3 bultar och en mutter! Skruvade bort plastlocket som täcker kamkedjan, där bakom kom nästa härliga överaskning. Den stora bulten som håller oljepumpen hade lossnat och ramlat ner brevid kamkedjan, bulten var redigt avskavd så den hade legat där ett tag och vilat. Fyfan vilken tur att jag gjorde detta direkt! Förövrigt så satt så gott som alla bultar i pumphalvorna löst, så skruvade bort dem och vräkte på loctite. Så kan ju svara på mitt eget inlägg i tråden med erfarenhet, V12:orna är inget undantag! Skrämmande. Nu har jag på inrådan av min lokala BMW-firma köpt mig lite trisslotter, få se om turen hänger i sig :). Nicke |
|
|
Det är ju sanslöst att man haft denna dåliga konstruktion som kan orsaka ras på både V8 & V12 motorer. Skönt att höra Nicke, att Du upptäckte felet innan det var försent. När Jag fick min avskavde bult i handen av min mek så förstod man ju hur nära man varit ett totalras. Hoppas nu att turen håller i sig även med lotterna... /Stefan |
|
|
Kedjan till oljepumpen gick av på vår 750-95 vid 19000 mil(ärliga) pga. att pumpen hade lossnat. Tur som var så hände det i samband med provkörning hos vår lokala BMW verkstad, och vi klarade oss från ytterligare skador. Så är det inte gjort med dokumentation, så kolla det omgående. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Lite annorlunda konstruktion på 760 oljepump | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.