|
|
|
|---|---|
|
Det blev en Chrysler 300C Touring, jag köpte den i veckan. Stor som en 7-serie, rymlig och känns som en 7-serie E38 att köra ungefär. Dvs, den är bekväm, men ingen körmaskin. Snygg inredning, men kanske lite billiga material. Dörrsidorna är i plast, även om dom är rätt snygga. Brutal design, välutrustad, V8 och ingen iDrive. Kan det bli bättre? ;) Länk Länk Länk Någon som har erfarenhet av dessa? | |
| riktigt fin bil.. gillar personligen sedanen mer men kombi är ju mer praktiskt.. hur är förbrukningen i en sån stor bil?? | |
|
Har för mig att de dricker en del Var och kollade på en innan det blev ytterligare en Bmw men blev inte speciellt imponerad av sitt komforten i stolarna I övrigt tycker jag att bilen är riktigt snygg speciellt HGV,n som det heter over there Hoppas att den blir till belåtenhet Ha deT |
|
|
Jag kan väl bara skriva vad andra har för erfarenheter i tester, dvs från i mitt fall en begagnad "test" av Chrysler 300C 2005-> av Teknikens Värld(nr 18 2007). Det dom skriver i slutändan om denna vagn är i stort detta: Minus var att bilen ska ha service var 1200:e mil, reservdelarna är i många fall dyra. Delar till klimatanläggningen fryser fast och går sönder(skall vara testad i kallt klimat, men frågan är ju var o hur kallt det var där :)).Axlar, spjäll o mekanismer fryser sönder på klimatanläggningen. Skeva bromsskivor relativt vanligt. I en del bilar har motorstyrningen gått i nödläge för att rädda kattarna tydligen och tappar då effekt, botemedlet är ny mjukvara.. Händer att knapparna i ratten för ljudanläggningen får glapp i kablaget och det innebär att man får "ratta" stereon på själva enheten istället om man inte vill laga.. Är vagnen utrustad med Xenonljus så kan detta "balla ur", ofta är felet i tändsatsen som då lagt av.. Bränsleförbrukning enligt EU-norm på 3,5 V6(253hk)>>> 1,13l/mil i blandad körning. Går lite stötigare på väg än Mercedes E stod där också(men Mercan är visserligen otroligt bekväm iofs).. Tja, det var lite av vad som stod i testet iaf.. Har du några andra frågor om vagnen så skriv det så kan jag kolla när jag ändå har tidningen framme :) Mvh Janne. |
|
|
Tack grabbar!! Jag köpte den i tyskland och körde hem i torsdags, 150 i sträck i mörkret, så man var ganska mosig när man kom hem! :) Den har aldrig rullat i vinterväglag, så den har bara sommardäck. Jerry, jag tycker det är kombin som är riktigt snygg, kul att man gillar olika. Jag kan säga att den är skön att åka i, sköna stolar. Stooor inuti, den påminner på många sätt om min 740 E38, lika stor och ungefär lika bekväm på vägen. Ingen kurvmaskin utan en glidare. Den är tyst, men inte lika tyst som E38:an. Inredningen är snygg, men materialvalen är lite plastiga. Stolarna har dock mycket mjukt och fint skinn. Jag satte farthållaren på 140 på autobahn, och den drog 1.04 genom tyskland. Sen tankade jag när jag kom till sverige och satte farthållaren på 100-110 (det var becksvart och halare vägar), och i sverige steg förbrukningen av någon anledning till 1.15. Sämre bensinkvalitet eller mer kuperad terräng? Jag får inte ihop varför den skulle dra mer när det går långsammare... Min har en 5.7 liters V8 Hemi på 340 hk, och den tar blandat 1.25 enligt EU-normen, en deciliter mer än v-sexorna. Både 6:orna och Hemin drar mycket om man har blyfot, det är en rätt tung bil att transportera, 1870 kilo med bakhjulsdrift och 80 kilo till med fyrhjulsdrift. Att det inte är någon större skillnad i förbrukning mellan 6:an och V8:an gjorde att jag hellre ville ha åttan iså fall. Finns en v6:a på 2.7 och en på 3.5 liter, och en diesel på 3 liter om jag inte har fel. Finns en ännu vassare V8 också, SRT-8 på 450 hk. Tack Janne för alla fakta, det är bra att vet :) Hittills har bilen klarat sig bra (den är byggd 2005 och uttagen 2006 och har hunnit rulla 8000 mil), ingenting trasslar eller är fel på bilen. Å andra sidan är svenska vägar betydligt värre än tyska, med salt, köld och gropiga vägar - så bilarna tar mer stryk här. Min vagn är rätt välutrustad, det jag noterar att den saknar är UConnect - röststyrd telefonbok och mail, samt Bluetooth-koppling och handsfree till mobilen. Service var 1200 mil är ett minus, men det är "bara" byte av olja och filter var 1200:e, samt lite kontroller. Automatlådeolja byts var 10.000 mil, stift var 5000 mil. Janne: ser du några siffror i tidningen på hur många liter bagaget rymmer?? Det är klart större än min 5-serie (E39). Har för mig att E39T har 495 liter, E61 520 liter och 300C 770 liter. (Chryslers egna siffror) |
|
| får man fråga vad du fick ge för den? i tyskland är väl itne amerikanska bilar så populära så man kan göra fynd eller har jag fel?? | |
|
Ja, tidningen skrev i denna begagnat test(inget regelrätt test med måttuppgifter som dom har i deras nybilstestande tyvärr) att>>>>"En gigantisk kombi med förvånansvärt litet bagageutrymme i förhållande till de flesta andra mellanklasskombibilar".... En anledning var det sluttande taket. Har säkert volymen i liter om jag bara hittar tidningen där dom testade denna vagn ny, men när/om jag hittar den är osagt :/ Mvh Janne. |
|
|
Lasse: Grattis! Menar du att den drar 2,5 dl mer per mil i 100 km/h än vad din 540 drar i stadskörning? Skall du sälja 540:n så hojta till, jag kan behöva något som är billigare att köra med än BMW:n jag har idag... =) No offence! MVH Christofer |
|
|
Crille: hahahaaaa, inte deciliter Crille, utan *liter*!!! det är lugnt, kul med gliringar :) 540 går inte att snålköra som en diesel, men om man kör med ett ägg under gaspedalen i motorvägsfart och slipper start/stopp så går den förvånansvärt snålt. Allt jag säger är att en v8 eller v12 inte drar så mycket mer än en liten motor på långkörning. Dr Tinnitus, som ju är ganska noggrann av sig, körde ju sin 750 på långresa på 0.78 har jag för mig (filmdokumenterat). Sen att dom drar mycket mer i stadskörning är en annan femma, dom kan verkligen dra i sig mycket där! Har varit sugen på en Merca också, en W211, och där skulle jag kunna tänka mig en diesel - den har ju ändå ingen sportig image och lite "taxi-känsla" :) över en sån bil. Man skulle inte bli stött om någon springer ut i gatan och kallar på taxi om man åker förbi.. :) En 220 cdi går rätt bra och är så himla fina inuti tycker jag, verkligen enormt snygg kaross också. Janne: jag mätte själv bagaget i Chryslern och 540:in (båda touring), och 300C har 10 cm högre, 15 cm bredare och 12-15 cm djupare lastutrymme Bra för Tiger, vovve, en Hovawart (en rätt kraftfull hund, stor). Det sluttande taket är mest en synvilla, där får jag säga att T.V. var lite osakliga, även om t ex en Volvo V70 troligen är större. Men den spöar ju BMW:s touringar med hästlängder - 5-serien känns som en trång liten sportbil i jämförelse. (no offense, jag har ju en e39 touring själv som sagt.. :o) |
|
|
jerry: jag behåller beloppet för mig själv, men kan säga att dom kostar ungefär lika mycket som i Sverige. Något billigare på Hemi kanske, men det är faktiskt ingen stor skillnad. Skillnaden är det stora utbudet i tyskland, det är mycket lättare att hitta ett ex med den färg och utrustning man vill ha. Dessutom har den ju fördelen att vara tysksåld och ha rullat i ett land som har civiliserade vintrar - inget salt. Och att svenskar tydligen är snålare än tyskarna för Hemin är mycket ovanlig här hemma, det är nästan bara 2.7 och diesel här hemma. Touringen ligger betydligt högre i pris än sedanen, och hemin är dyrare än sexorna. |
|
|
Att det inte saltas i tyskland stämmer inte. Mildrare vintrar möjligen, iaf i jämförelse med Stockholm. Länk |
|
|
wendtan; det har du nog rätt i. En tysk jag snackade med på en pub nämnde faktisk att det saltas på vissa ställen. Men just nu t ex finns nästan ingen snö alls i tyskland. Finns fläckar i höjd med Hamburg, men den riktiga snögränsen går vid danmark just nu. |
|
|
Kom från Berlin idag där var rätt mkt snö och -13°. Dom saltar friskt och där är hur mkt potthål och kullersten som helst... Vägarna/väglaget i och runt Malmö är bättre. Har själv gjort en 1500 km road trip från Nashville till NYC i en Chrysler 300C 3,5. Det är en mkt skön långfärdskryssare! Gillar den. Grattis! |
|
|
Tackar fredo! Det var som f-n, när jag kom från Mönchengladbach i torsdags var det +7 sol och supertorrt, sen gick det ner mot noll på vägen upp, var -2 vid Hamburg. Hade ni -13 i Berlin idag? Jag hade tur... Trevlig kväll på er, bildårar. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.