AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.467

Vanligt att bilen inte går på alla cylindrar efter att ha stått?

Gee
Min 330Ci har stått i garaget nu i 3 veckor och idag när jag drog igång den gick den inte på alla cylindrar, lät den stå igång rätt länge på tomgång och så fort jag körde iväg tände den på alla 6.

Är detta ett vanligt fenomen på dessa motorer eller bör jag kolla upp något särskildt?
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Kolla laddningen i batteriet, låg spänning kan ge misständningar och har bilen stått 3 veckor i kraftig kyla så har säkert batteriet laddat ur sig lite...
Att den gick bättre när du körde iväg kan bero på att generatorn inte ger tillräckligt hög ström/spänning på tomgång.
Du kan kolla batteriet genom att mäta spänningen på det, 12,5-13V är normalt med bilen avslagen och över 13V när generatorn laddar.
Gee
Batteriet är helt nytt, köpte det hos BMW precis innan jul.
Visa användare
49
Molle08
bmw 730ia 89:a
Det borde den inte göra! service? 6 nya stift kanske? Gör bilen/bmw så var gång den står längre tider?

Mullemeck
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Hade du kört en kort sträcka med bilen innan den ställdes in i garaget? Typ bara startat upp den och flyttat den lite?

/Scnitzermann
Gee
Ska ta och kolla stiften, jag vet tyvärr inte om den gör så ofta för det var första gången den stått mer än 1 vecka.

Det kan jag inte svära på scnitzermann men tror inte det, kan vara så dock.
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Ja, motorer tycker inte om att gå bara en liten stund, de blir lätt sura då.
Det har vi märkt på våra bilar i försäljningshallen.
Så det skulle kunna vara orsaken i så fall precis som Scnitzermann skriver.

Wargen
Visa användare
586
wdac
325i -05
taskigt batteri eller generator, hade så där på min e34 525iAT för 100 årsen, bytte generator å de försvann.
Gee
Batteriet kan ju omöjligt vara kast, då det är nytt tycker man ju åtminstånde
Visa användare
586
wdac
325i -05
tycka kan man, veta bör man. är inte förvånad om firman inte bytte batteriet utan bara ladda upp det. dubbel kolla batteritet.
Gee
Nej men det var jag som bytte det, köpte bara det hos BMW. Men ska kontrollera det idag, det känns som att det är generatorn som är kass då jag har haft lite konstiga spänningsfall
Gee
Både batteriet och generatorn visade sig vara okej så antagligen berodde det på att bilen blivit startad en kort stund innan den blev stående
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.