AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.681

Ojämn tomgång och stryper sig själv vid gas pådrag

Har ett problem med att min 325i 91:a börjar gå orent och tappar kraft ibland (nästan som om jag håller på att få soppatorsk)
och när den gör de så måste jag trycka full gas för att få den att börja öka farten igen.. den går dessutom jätte orent på tomgången och går upp och ner i varv (400-1000rpm) och om jag stannar en stund när den börjar så vid körning så rättar de till sig efter 5-10 min och då går den jätte bra igen
När jag hällde i insprutningsrengöringen ST1 så gick den jätte bra ända tills jag tankade nästa gång

Det sker när den precis har kommit upp i "normal" motortemp men kan ske efter och före ibland också

Kan det vara luftbälgen för förra ägaren har tejpat den med silvertejp

när den börjar gå så där orent och man fortsätter tjura på och kör ändå så börjar det lukta som typ tuktad katalysator

har kollat runt på andra trådar men inte hittat nån med liknade fel så nu skapar jag en ny tråd och ser om de finns nån som kan hjälpa mig
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Byt luftbälgen till att börja med, kostar inte många korvören hos BMW.
Vill avråda alla från att köra med trasig luftbälg då bilen går snålt över ca 3500rpm (brytpunkten för lambdareglerat).
I värsta fall kan det resultera i en bränd ventil...
Ja jag har beställt en ny luftbälg på bmw som kommer på måndag, ska då pröva byta den och hoppas på att det blir bra
Men om de skulle fortsätta strula, vad kan de då vara för fel?
Oki är det därför det luktar tuktad katalysator för att jag håller på att bränna en ventil??
Och om en ventil har blivit bränd, hur ser eller märker jag det isf?
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
tempgivaren till motorn (inte den till instrumentet) kan det vara, då den ser till att sprutet kompenserar med mer/mindre mängd sås för en kall/varm motor, men troligtvis så är det luftbälgen

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.