AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.391

Bästa väg Gardermoen - Örebro

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Hej, vi ska köra hyrbil från Gardermoen till Örebro i Februari och klurar på vilken väg som är bäst. Har 2 alternativ;

1, "närmaste" 33 mil, över Kongsvinger genom Värmlandsskogarna.
2, via Oslo och sedan E18 till Örebro, 38 mil, alltså 5 mil längre.

Någon med erfarenhet av dessa vägar, vilken skall man välja?

Tack på förhand
JAG skulle personligen lätt ha tagit alternativ 1. E18 är väl förmodligen lite bredare på större delen av sträckan men det är absolut inga dåliga vägar om du väljer 1:an.
Välj E18 bästa och snabbaste alternativet...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Ta det från en yrkeschaffis som kört mycket i värmland; ta värmlandsvägen. E18 är inte mycket bättre och det är absolut inte så stor tidskillnad att det är värt att ta E18 om ni inte har ett ärende till Oslo. Dessutom är det väl vägtull genom Oslo?

För övrigt så har ni väl KM-taxa på bilen och vill köra så lite som möjligt? Ta isf genvägen på 174 (tror jag den heter, kolla i vägatlas) via väg 2 och kongsvinger, vidare mot Charlottenberg och väg 61/62 till Karlstad. Därefter E20 mot Örebro. Ni kommer aldrig att tjäna in tidsbesparingen på över 50km med att åka E18/E20. Dessutom är det vackert att åka genom värmland :)

Det är iallafall mitt råd, alla dagar i veckan. Om ni inte har sommardäck och är rädda för att köra bil. ;)

// Erik
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Hej och tack för svaren.
Vi har "fria mil" på hyrbilen, så det är inga problem. Har inga ärenden i Oslo, så det lutar åt alternativ 1 särskilt efter Heinz_Kellers övertygande argumentation =)

/björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.