|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, vad händer om man skulle ta bort vevhusventilationsåterföringen, dvs leda vevhusventilationen direkt ut i luften, och sen plugga återföringshålet vid oljeseparatorn? Vore det inte rent principiellt _bra_ för motorn och prestandan, men kanske inte för miljön? Och kanske också ett lagbrott? Synpunkter, åsikter? | |
|
Kanske inte ett svar på frågan, men har du problem med vevhusventilationen? |
|
|
Nej, inte vad jag vet. Men jag kom på mig att gå och fundera på exakt VAD vevhusventilationsåterföringen är till för. Finns andra skäl än miljömässiga såna? Och om man tar bort återföringen (alltså >>bara<< återföringen, inte själva ventilationen, som såklart är helt nödvändig), erhålls då några fördelar? Blir prestandan bättre, blir avgasvärdena bättre, mår motorn bättre, minskar bränsleförbrukningen osv osv osv? Man undrar ju...för OM det visar sig att återföringen bara ger miljöfördelar, men också skapar direkta nackdelar, så kan man ju börja fundera på att snickra till en tjock plugg av prima björk :-) Nä, som sagt: inget problem, bara funderingar... |
|
| Vad jag TROR så är det väl mest ur en miljömässigt aspekt man "återför" in i insuget...Annars brukar ju folk bara sätta ett litet filter där istället. Men det kan vara en god idé att låta det vara som det är, för att om man sätter ex ett filter där istället, tenderar det att lukta ganska mycket. | |
|
T.ex: Länk |
|
|
Just, ett filter på vevhuset och en pluggad insugs-sida. Eller så låter man det vara som det är, och har koll på att slangar och oljeseparatorer verkligen inte har beckat ihop... Men OM man har taskig vevhusventilation så är symptomen...vilka? Nån som vet? |
|
| Glöm frågan, det finns hur mycket som helst om detta... | |
| BMW:s V8:or och V12 är väl förskonade från problematiken med igensatt vevhusventilation såvitt jag förstår | |
|
Skönt att höra. |
|
| Om din besiktningsman har ögonen med sig kommer han att sätta en 2;a på en ev."öppen" vevhusventilation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.