AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.605

vad mer kan man lätta?

Hej har lättat bilen så mycket som det bara går och menar då MYCKET
men undrar kan man, alltså inför vanlig besikting om man kan glasfibra igen eller sätta dit en tunn plåt för reservhjulsbaljan?

Martin E
Man kan lätta sig själv
1.Billigt
2.Hälsosamt
3.Snyggt
Bayer_Aleks
Som sagt, ska du ha en bil som är snabbare så för du köpa en ny. Att plocka bort massa grejer på bilen gör den inte snabbare.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Bayer_Aleks - där har du väl ändå fel så det knakar.

Lättning är väl en av de mest effektiva trimförfarandena då det handlar om just vikt per hästkraft.
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Ja, lättning gör ruskigt mycket..

Sök på: att banta en e30

Då hittar du en tråd där det står en massa om att lätta..

Besiktning vet jag flera som besökt utan problem med aluplåt i skuffen men kan ju va bra å måla undersidan så det inte syns där, man vet ju aldrig vad dom hittar på.

Genom att lätta får du snabbare ax, lite bättre bränsleförbrukning, bättre väghållning och bättre bromssträcka, dock så förlorar man lika mycket i komfort :)

Bayer_Aleks
330-mike: Visst gör det något i skillnad, men hur onödigt är det inte bara för att få bilen gå lite snabbare? Jag menar, hur många kg kan du banta ner bilen egentligen?

andbilh98: Kan du inte vara så snäll och förklara på vilket sätt bilen får bättre väghållning? Snarare mer orolig bil pga att bilens ursprungliga uträknade balansering MED utrustningen blir totalt förändrad. Ingenjörerna på BMW har ändå suttit och räknat på detta av en anledning. Man får balansera upp bilen efter det man plockar bort.
Ett fel som alla gör, även dem som äger nya bilar och mappar dem, är att dem stirrar sig blinda på att få massa hästkrafter och vrid, men det är ingen som tänker på att man måste även få stopp på bilen med alla dessa hästkrafter, alltså måste man tänka även på att förbättra bromsdelen.

Sen beror allt även på vad grabben här vill uppnå med sin banting av bilen. Är det att köra race mot andra bilar runt om i stan som jag tror? Som 18 åring tänker man mest i dem banorna. Man e oerfaren från trafikkörning och inte varit med om det ena och det andra i diverse trafiksituationer som kunnat sluta illa. Man tänker bara på att få bilen att gå snabbare och rappare.

Jag ska ge dig tips. Byt ut oljan i bilen till Castrol, Mobil1, byt ut tändstiften till några riktigt bra, som tex NGK Platinum, byt ut luftfiltret, byt ut bränslefiltret, smörj hjullagren, på med en uppsättning riktigt bra nya däck, stäng av AC och släng din stereo och andra energikällor.
Då har du gjort nåt vettigt på bilen och du får en rappare respons på gaspedalen.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
andbilh98 - bättre väghållning?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Bayer_Aleks -

- Tja ganska mycket, o då främst för accelerationen. Varje kilo betyder mindre last för motorn att transportera per tidsenhet.
Det är ingen slump att alla performancebilar är lättade så mycket det går.

Om man tänker sig vikt i förhållande till effekt så inser man snabbt att varje kapat kilo påverkar prestandan. Jag vet inte hur mycket ex 50 kilo gör på en 1500 kg´s bil, men det går ju att räkna ut om man vet ursprungsprestanda.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Som svar på trådens ursprungsfråga så har du här lite detaljer du kan kapa vikt på : ))
(inte min bil lyckligtvis)

all ljudämpning i hela bilen
front,huv,taklucka & skufflucka i tunn glasfiber
alla rutor utom vindrutan i 3mm polycarbonat
strippat rent hela elsystemet på allt som inte behövs
tagit bort alla gummilister till dörrar,rutor mm väger mer än man tror
Gjort lätta versioner av fästen till stötfångare mm
byggt om & lättat vindrutetorkarmekanismen
plockat bort kupevärmen & lättat värmepaketet
bytt ut batteriet till ett på 18Ah vikt 6.2 kg
bytt ut avgasystemet till ett lättare
det finns mycket att spara på fälgar
Plockat ut all inredning (endast race stol,bälte,ratt & instrumentpanel kvar)
Lättat instrumentpanelen invändigt
bytt ut generatorn mot en som väger 3kg istället för 6 kg
plockat bort bromsservo styrservo fanns inget
monterat lättare svänghjul
monterat länkarmar i alu
mindre racefjädrar som väger mindre
börjat plocka bort undersdsmassan
kapat bort alla karossfästen som inte används längre
kapat ur allt innehåll i dörrarna samt hålborrat dom( de gick från 26 kg styck till 13,5 kg)
Minskat ner bränsletanken till hälften sparade 5 kg på själva tanken & 18 kg på bensinen
Kapat bort reservhjulsbaljan
Bytte ut orginal innerbackspegel som vägde 325 g mot en som vägde 99g

Jag har lättat ur ca 240 kg ur en bil som vägde 1200 kg från början
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
240 kg på 1200 kg bil är ju en rejäl lättning!!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Klart som tusan att det inte bara är att plocka om det är väghållning man vill ha men en lätt bil är en smidig bil om man nu inte har 80% av tyngden fram för då blir den hispig.

Sedan att anta att folk är 18år och bara ute för å va en idiot på vägen tycker jag är fel bara för att man vill ha lite fart på grejorna.

Han kan väl vara 55år lika gärna?

330-mike:
"Bytte ut orginal innerbackspegel som vägde 325 g mot en som vägde 99g"

Hehe, de va hardcore :) du verkar riktigt seriös du.

Det var väldigt intressant och rolig diskusson. Jag tackar för svaren

Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Tyckte väl jag kände igen listan ovan då det är min 318is -90 för bana som beskrivs. 970kg & orginal M20B25 på 167hk

För att svara:
Bayer_Aleks så vet du antagligen inte vad du pratar om tyvärr.

Ett enkelt test att göra, för att förstå hur mycket vikten egentligen gör på en bil är att ta en 20 kg skivstångsvikt & svinga den fram & tillbaka det blir rätt tungt.

Tänk då på att däcken på din bil ska ta hand om detta & ge dej grepp.
Snackar vi 200 kg extra att släpa på så ger det mycket extra jobb till däcken.
Slipper du extravikten genererar däcken mera kurvgrepp & du kan åka fortare.
Har man mycket vikt så kränger bilen mer & du får sämre kontaktytra
med däcken mot banan.

Ang bmw så byggde inte bmw bilen för att går så fort som möjligt på bana utan den ska funka på många olika sätt & är kass för banåka i grundutförande detta gäller 99,9% av alla bmw då de dels är för mjuka i fjädringen & dels för tunga så bromsar & däck tar slut fort sen så kränger dom som bara den.

När det gäller att man förstör bilens balans med lättning kan kan man väl säga så här att om det är banåka man är intresserad av så är orginalbalansen inte mycket att skryta med om man inte gillar att ploga med framhjulen.

Det som är ändrat på min när det gäller väghållning är följande.

Framfjädrar(coilover) 100N/mm med hjälpfjädrar
Bakfjädrar 120N/mm justerbara med hjälpfjädrar
Justerbara dämpare fram & bak
framkrängare 21mm justerbar kopplad till fjäderbenet med droplinks ala M3
Bakkrängare 19mm från Z3M fullt justerbar med droplinks
justerbara topplager fram
excentriska bussningar fram för mer caster
camber fram ca 3,8 grader
toe in fram 0,15 gradera sida
bakvagnen justerbar camber 3 gradera & toe in 0,15 grader

Sen att bilen blir lite obekväm kan man väl hålla med om :)
jag har 94 dB i bilen på tomgång & runt 110-120dB när man kört hårt.

Lite blider från Gelleråsen 2009
jagar brosan Vinröd E36 & gul E36 M3
Länk

Jagar brosan
Länk

Bayer_Aleks
Hehehe grabbar, ni är ju helt ute och cyklar vad gäller mina inlägg.
Visst blir det skillnad att inte släpa på extra vikt, men jag har fortfarande inte hört något från grabben vad SYFTET är med det hela? Ska han köra bana eller bantar han bilen för att få den att accelerera något snabbare o kunna rejsa mot andra bilar på vägarna och stoppljusen? Fråga han, jag har inte sett nåt svar på den frågan jag ställde!

Andbilh98: De va inte speciellt svårt o se hur gammal killen är. Klicka på hans namn bara. "E34 turbo 18 år. Bosatt i Örebro Län"

MichalelB: Att jämföra en människa som svingar en skivstång på 20kg och hur en bil klarar av 20 kg extra vikt är ju verkligen en klok och jämförbar jämförelse. HAHAHAHAHAHAHA du låter ju inte ett dugg äldre än killen som skapat tråden.

Tror ni verkligen grabben ska punga ut så mkt pengar på den gamla bilen men coilovers, justerbara dämpare, osv osv som kostar tusentals kronor att byta ut?
Fråga va grabbens syfte är! Rätta mig om jag har fel!
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Bayer_Aleks

Du var inte heller så gammal :)

Kontentan är att låg har stor betydelse om det ska gå fort när det svänger
M5:or är rundningsmärken så fort det börjar svänga.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Diskussionen gäller ursprungligen vad man kan lätta en bil med för att öka prestandan.

Vi kan ju logiskt konstatera att mindre vikt påverkar antal kilo per hästkraft för motorn att släpa på.

Så fellows....har ni fler tips på hur han kan lätta sin bil så är det väl on-topic, annars skapligt läge att skapa en ny o specifik tråd angående vikt/hk-sanningshalten : )
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Ska man ta sig snabbt runt en bana så har man nytta av låg vikt vid följande

Kurvtagning högre kurvhastighet
Vid inbromsning lättare arbete för bromsarna man kan bromsa senare
Vid acc har man en fördel med låg vikt över en tygre bil med samma
vikt effekt upp till runt 130-140 sen är det mest effekt som vinner
asså då va, jag vill mixtra lite men med vilka modifikationer man kan göra på bilen gratis o sedan ta lärdom av dem till nästa projekt.

Lite illa kanske att börja med en 5-serie med fjuttigaste motorn men tanken var att bygga en replika av E34:an till en M5:a och lite lite mer fjös kan man få ut i vilken bil som helst. Dessutom bygga bilen så den får lite racit look

Bayer_Aleks
Alla ni som hackat på mina inlägg. Läser ni nu vad killen e ute efter??? Hade jag fel i mitt antagande??
Jag har absolut inget emot dig E34 turbo killen, men jag tycker ditt val av bil med dina önskemål e lite för ivriga mot vad du vill göra med den. Att öka effekt gratis blir jobbigt. För lättar du bilen så mycket du bara kan o har originaldämpare på bilen så blir det ingen rolig balans på bilen.
Lycka till!

Mvh Aleks
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Ja om man ska lätta måste man nog sänka den med annars kommer den bli som en gunghäst.
Sedan att tänka på är att det blir snuskigt dyrt även om man gör snikgrejor.
Lättning är till en viss gräns gratis men som sagt vill man ha väghållning då oxå så börjar det kosta.

Aleks: Låt han hålla på då, de han ville ha va ju tips.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.