AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.438

Bluetooth (kod 644) + Iphone = dålig ljud?

Hej, har läst runt på vissa forum och noterat att det har varit (är?) problem med ljudnivån när en Iphone används via bilens bluetooth system. Det som står är att ljudet uppfattas som väldigt lågt för den som man pratar med.
Är det någon vet om detta fortfarande gäller samt hur dåligt ljudet är? Är det så pass dåligt att det inte går att använda en Iphone i sin BMW med bluetooth?
Vet inte om problemet är olika på olika bilmodeller, men min fråga gäller i första hand en E61.
Tacksam för alla svar/kommentarer!
/Lars
ri
20
ringberg
BMW 318d Touring -11
Jag har en Iphone 3g och den fungerar lysande med blåtand, det är iallefall ingen som har klagat ännu :) Jag har inte telefonen i armstödet utan i fickan!
Ringberg, vad har du för version på mjukvaran i din Iphone?
ri
20
ringberg
BMW 318d Touring -11
v 3.1.2
Da
18
Danne10
E61 530d Touring
Tjena,

jag kör iphone 3G i min E1 och allt funkar kanon förutom att den jag pratar med i bland klagar på " burkigt ljud", jag får inte detta klagomål med min SE P1a. Jag har provat det mesta som rekommenderas. Jag märker ingen skillnad om jag har telefonen i fickan eller i snap in adaptern.

// Danne
flodberg
Hej

Jag har också problem med lågt (iPhone via Bluetooth) i min E61 (facelift). Jag använder Nokias CK-15W handsfree som är eftermonterad. Andra hör mig bra men jag får inte upp volymen tillräckligt för att det ska bli bra när man kör. Står jag still är det dock tillräckligt. Det intressanta är att när jag ansluter en Sony Ericsson K700i så är det betydligt högre volym. Då får jag helt enkelt sätta ner volymen för att det inte ska bli för högt.
un
12
unique2me
BMW 320d -06
En orsak till att ljudvolymen, bakgrunds ljud & burkighet kan vara att olika telefoner inte klarar av att slå på och av den inbyggda noice & echo cancelation som normalt finns i alla telefoner. Bilen vill använda det egna noice & echo cancelation funktionerna då den är anpassad för miljön i bilen, om då telefonen inte har möjlighet att (via kommando från bilen) stänga av den (interna telefon echo/noice cancelation) blir ljudkvaliten inte perfekt och det kan då dessutom bli dubbel dämpning av ljudet så att volymen blir låg. Detta är säkert anledningen till att du upplever K700 som bra då dessa telefoner oftast har utmärka möjligheter att anpassa sig till bilsystem. Vet dock ingenting om iPhone.

Tommy
Hej

Jag har samma problem med min iPhone och Blåtanden i min e46a. Folk upplever att ljudet är lågt men det är högt och bra för mig.

Har 3GS med senaste mjukvaran (senast uppdaterad för 1 vecka sedan) och i min Audi A4 som är 4 månader gammal är det väldigt dåligt ljud för de jag pratar med. Blir ofta att jag får välja Iphone som ljudkälla och prata i Iphonen. Min tidigare SonyEricsson P1 fungerade mkt bättre vilket gjort att jag idag var och hämtade en SonyEricsson X2. Hoppas på en förbättring men, min sambo klagar på samma problem i sin 130i med Iphone.. bör bli en förbättring till nya Iphone som skall komma till sommaren läste jag idag.

München
Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
ni sa senast att det kan bli bättre när nya iphone versionen kommer till sommaren, menade ni iphone 4 telefonen eller nya programvaran med bl a multitasking?
Har någon kommit tillrätta med sitt problem med dåligt ljud?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vem är bäst på att implementera och följa standarder? SE eller Apple? :)
un
12
unique2me
BMW 320d -06
Hej,
SE är traditionellt bäst på detta och erbjuder bäst funktionalitet i de traditionella telefoner Walkman/Cybershot typ W995, Aino, Yari, C905, K800 är dom bästa på marknaden när det gäller audio kvalitet och möjligheten för bilsystemet att kontrollera noice & echo cancelation i telefonen.
Sedan finns det nya telefoner som bygger på andra mobil platformar typ Windows Mobile telefonerna X1, X2 dom är inte lika bra ur detta bluetooth perspektiv. Windows Mobile har inte alltid samma möjligheter och jag tror det är begränsat. Nokias telelfoner är nog god två, men Apple gör nog inte mycket inom detta, men jag vet inga detaljer om dem och jag har ingen aning om Apple har några planer på att göra några förändringar i nya upgraderingar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.