|
|
|
|---|---|
|
Jag försökte nollställa serviceindikatorn på min E60, 530i, via tripmätarknappen. Och det fungerade bra, Alla saker som jag ville nollställa blev nollställda utom bromsarna. Fram ställde sig på -15000 km och bak på -24000, dvs att datorn tolkar det som att de har rullat motsvarande för mycket. Jag har försökt flera gånger men med samma resultat. Finns det nåt trix att fixa detta utan att koppla in nåt instrument eller måste jag vända mig till en verkstad? | |
| Har du bytt belägg och slitagegivare så ska det gå. Jag tror det är fler zoner i slitagegivarna. Jag fick upp samma som du men det gick efter nåra försök. | |
|
Samma här fick också konstiga värden men man måste som sagt byta slitage varnaren. Det är bara att prova på det skall gå Gick för mig iaf :-) Ha deT |
|
| Ok, får testa lite till, den ska iofs in på verkstad nästa vecka, så om inte jag får till det så kanske de kan fixa till det... | |
|
Nope, får det inte att funka, då får verkstan fixa det |
|
|
Det tog tid och jag höll på att gå av men till sist gick det Ha deT |
|
| thom525, för mig blir det -24000 respektive -15000 varje gång, var det så för dig också? Och sen helt plötsligt fungerade det? Eller hände det andra saker? | |
|
Har exakt samma problem. Hade 3-4 mm kvar på beläggen bak, men de gnisslade lite illa så jag bestämmde mig för att byta dem. Datorn sa att det var ca 15000km kvar, vilket verkar rimligt. Nollställde även microfilter och oljeservice som gick alldeles utmärkt. Men bromsbelägg bak gick på -25000km, har provat ca 10 gånger att nollställa utan att lyckas. Eftersom slitagevarnaren inte var nött så borde det ju inte ha någonting med saken att göra, eller har jag fel? Om jag mot förmodan skulle byta slitagevarnaren, kan jag då nollställa själv eller måste jag gå via verkstaden då den nu enligt datorn gått över intervallerna? |
|
|
Slitagevarnaren nöts lite hela tiden och då ökar dess motstånd. För att det ska gå att nollställa ska den ligga på ca 5 ohm. Du kan koppla loss varnaren och mäta hur många ohm den håller. /Rikard |
|
|
Finns ett litet problem med de där om den beräknade livslängden på beläggen är ändrad med bmws dator så uppkommer de där fenomenet när man nollar SI. Man får nog glatt åka till bmw och be dom sätta de till standardvärdet och då funkar de att nolla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.