|
|
|
|---|---|
|
Köpte en E30 cab 320 -89 i våras. Den är i mkt fint oroginalskick men jag är lite missnöjd med motorn. Funderar därför på att låta göra en "större" motorrenovering. Frågan är vad som behöver göras och vad det kan komma att kosta. - Kamremmen byttes 2006 vid 12900 mil - Har gått 500 mil sedan dess vara 200 nu i sommar - Servad på Mekonomen i våras med ordern att byta samtliga oljor - Drar lite olja men det läcker inte. Har fyllt på 1,5 liter på sommarens 200 mil - Känns inte som det är samma drag i den som den en gång borde haft (Körde 520i med samma motor på 80-talet o minnet säger att den var piggare än min är nu) Måste jag göra ngt nu till våren? Vad rekommenderas för åtgärder? Vad kan det komma att kosta? Kommer inte ha råd att låta göra detta på BMW (misstänker jag) utan får leta efter ngn som kan hjälpa mig til en rimligare kostnad. /Krister i Trollhättan Länk | |
|
Vad är de du egentligen är missnöjd med? går motorn dåligt på något sätt? Vad har du kört för bil innan denna? Om det nu är så att den är slöare än den "borde" vara så kan det ju bero på allt mellan himmel & jord. Börja den enkla vägen genom att kolla olika sorts filter tex,fel blandningar kan göra stor inverkan på motorns gång. Är ju liksom lite svårt att säga precis vad du ska göra såhär....men som sagt börja i någon ända för att bit för bit eliminera några felaktigheter. |
|
|
Egentligen är jag inte missnöjd, utan nog mer typ pedant. Farsan hade en 520i -86 (som ny) med samma motor som jag har i min 320 -89. Minnet säger att farsans var "piggare". Det jag ev är orolig för är att den drar olja. Kanske inte är så farligt?? Den har en tendens att bli varm vid kökörning också, men det kanske ett nytt kyl rår på. Det jag funderar på på är om man måste byta kam o vevstakar, kolvar ventiler, mm eller om det räcker med kamrem, packningar, olja, filter, mm. Förstår att det är svårt att svara på men jag vill att motorn skall kännas som "ny". Varmkörde den i garaget idag och den startade direkt:-) Eftersom jag själv inte är mekare, så vill jag nog bara ha lite tips på vad som är värt att göra och vad det kan kosta (+ - ett par tusen.) Detta för att försöka undvika att bli lurad. |
|
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Motorn har bara gått 13500 mil vilket för en M20/M30 motor är "knappt inkörd". Om den är skött rätt det vill säga. En oljetörst på 0.75 liter / 100 mil är dock i högsta laget. Så mycket hade jag på min 323i E30, men så läckte motorn som ett såll också. Ingen blårök eller oljedroppar under bilen? Eftersom du själv inte är mekar så ökar kostnaderna ännu mer. En komplett motorrenovering är en ganska dyr historia. Mitt förslag är följande (1) undersök motorns kondition (2) åtgärda överhettningen (3) renovering toppen (eller mer) (1) Syftet med detta är att fastställa om motorn underpresterar kraftigt eller inte, för du känner att den inte är lika "pigg". Man kan få bilen bromsad, fast för en 100% rättvis jämförelse bör man ha (eller ha haft) en bil med samma motor och styrsystem (Motronic) uppe på samma mätsystem (gärna samma dag) då olika system kan ge mycket olika resultat. Ett annat sätt kan vara att lämna in bilen och få motorn genomgången; sök efter felkoder, kompressionstest och leak-down test med mera. Helt enkelt en serie tester för att få en känsla för motorns kondition. Här kan man få en indikation på om kolvringar och ventiler läcker, vilket kan orsaka bortfall av kraft och ökad oljeförbrukning. (2) Detta skulle vara bra att få ordning på innan sommaren. Eftersom du inte mekar själv lämnar du in den. Men detta är troligtvis inte något allvarligt (förhppningsvis). Jag gissar på att viskokopplingen som fläkten sitter fast på behöver bytas. Ett enkelt byte på max 20 min och en ny viskokoppling kostar runt 1000-1200 SEK. Hjälper inte det får man prova att byta termostaten och/eller vattenpumpen och ta sig en titt på om kylaren behöver bytas också. (3) Lite beroende på vad undersökningen i steg 1 säger så kan det var alite olika saker att göra här. Men toppen behöver nog sig en renovering oavsett. Jag skulle gissa på att kamaxeln är något sliten, ett par vipparmar behöver bytas och säkert några ventiler. Samtidigt byts alla ventilstyrningar såklart. Och ny topplockspackning vilket är bra nu när du närmar dig 15000 mil-strecket. Lite beroende på vad undersökningen i steg 1 säger så är det troligtvis inte särskilt mycket som behöver göras i botten. Kolvringar kanske, om testerna visar att dessa kan läcka. Men då måste du hona om blocket också. Och river du ut kolvarna så kan du lika gärna byta ram och vevlager också. Dock så tror jag att de är i så fint skick att de inte skulle behövt bytas. Men har du motorn öppen så varför inte. Annars kan jag inte komma på särskilt mycket mer. Om man redan lyft ur motorn så kan det vara trevligt att rengöra allt och sätta dit nya packboxar och packningar runtom motorn - för de har en tendens att se ganska grisiga ut där framme. Lyfte själv ur min M20B23 motor i höstas för att främst åtgära mitt tidigare nämnda enorma oljeläckage. Rev motorn, allt såg verkligen bra ut, satte ihop det igen (det var budgetrenovering - annars skulle jag bytt mer) men bytte bara packningar och packboxar och satte ihop allt igen. Toppen skulle jag dock behöva göra något åt, men det får vänta lite... |
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
(3) Jag menar såklart att ventiltätningar byts per default vid topplocksrenovering. Och att ventilstyrningar byts vid behov. |
|
Tack så jättemycket för svar. Skall låta göra ett typ M-test på motorn. Låter ju vettigt. Tittar i mina papper och ser att dyligt gjordes vid 7000 mil med gott resultat.Den läcker inte en droppe och jag ser inte själv ngn blårök bakom bilen. Den är dock inte fri från rök/sot. Tänker mig en budget för åtgärder på c:a 10000:-. Hoppas att det innefattar det mesta som bör göras. Tack! |
|
|
Gjorde oljebyte och ventiljustering på BMW och fick "domen". Kammen är sliten. Vipparmar likaså. Har alltså köpt ny kam, kamrem, nya vipparmar och en sotningssats. Delar för 10kkr. Har också hittat en duktig mekaniker som kan hjälpa mig med arbetet. Hoppas det skall räcka för att motorn skall bli sitt forna jag igen. Efter oljebytet och ventiljusteringen har den inte dragit ngn olja än, har kört drygt 100 mil. Motorrenoveringen görs efter midsommar. Längtar dit och återkommer med rapport om jag märker ngn skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.