AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.734

Extraktorgrenrör 328, vilket är bäst?

Hej.

Undrar vilket extraktorgrenrör till en 328 E36 som är bäst att använda? Har ett M3 grenrör från en 3.0 som ja hörde skulle vara väldigt bra på 328an men har hittat ett Schmiedmann extraktorrör till bra pris, så vilket av dom borde jag använda?

Schmiedmann röret: Länk

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Har prexis satt på smejdmantyp2 röret på min e39 528 m52b28 och kan säga att från 2800 v/m så drar den grymt mycket mer men då har jag m50 insuge på.
Men det är ju kinaskit på bultskallarna står det 4.4 inte 8.8 plus att dom passar inte så det blir hemmpul i slutändan.
Mappning är nog en bra ide efter byte

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är inte S50-rören ganska prisvärda om man jämför med eftermarknadsextraktorrör?
Kör på det du om du redan har ett.

///BMW - Was sonst!
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
S50 grenröret är bättre än billiga tillbehörsrör
Okey! Då kör ja på S50 röret!

Dalabjerven: Har ett M50B25 insug också som ska på samtidigt. En mappning vore bra, men vet ingen som kan göra ett till vettigt pris.
Rent spontant känns de som att man borde kunna hitta ett större gasspjäll, lmm och spridare från samma S50 motor och sätta på för att få ännu mer luft + soppa? Precis som man för för att få en M20B25 motor att gå bättre när man tar dom grejerna från en M30B35.
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
S50 har separata spjäll.

Mappning av orginal box kan turbocenter fixa
Just, så va de ja. Ska kolla med Turbocenter så se vad dom säger :)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Hur mycket hästar ger de om man sätter dit ett m3 grenrör+mappning+325 insug på en 328/528?? Nån som bromsat sin bil med det på? Eller kört 402m med riktig tidtagning?

Med m3 extraktor samt m50 insug så blev 1-100tiderna för mig dryga halvsekunden snabbare. dvs hamnade runt 6.5s i snitt

Har dock inga effektsiffror att ge.
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Som jag upplever det så är största skillnaden att man har effekt ända till varvstopp från ca 2800 under 2500 ganska dött.

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Såg oxå att orginal är det 2 olika dimensioner på avgasrören från grenrören till första dämparen säkert för att få ett bredare register

ab
4
abis
328ic -97
T.Nyberg Vad sa dem på turbocenter? Vad kosta det? Vore riktigt intressant att veta, håller på med exakt samma grejer :)
Detta svaret fick jag:

Ja vi kan mappa orginalboxen. Med bänkning , komplett så handlar det om 6500 -7500 eller 5700-6700 kr ( beroende på vilket styrdon du har )

Med vänliga hälsingar
Claus Aichberger

Funderar istället på att lämna mappning så länge, och få tag i nån som mappar eftermarknadssprut och byta kammar samtidigt. Tycker inte det är värt dom pengarna just nu bara för att ha bytt insug (300:-) och grenrör (1800:-) så mappning kostar 3 gånger så mycke som dom 2 tillsammans.
Håller med ang S50 grenröret. Klart bästa alternativet.

Ska bli väldigt intressant att få se vad man kan få ut med dessa mods du nämner. Lycka till! :)
ab
4
abis
328ic -97
H....... vad dyrt, håller helt med om de :)
T.Nyberg: var bor du? du hade nog kunnat få en mappning för ca 1500:- där jag bor, eftersom de kör med prisgaranti där. bänkning kostar dock 1000:- om man tvunget ska ha det :)

sen tror jag inte du märker mkt skillnad i effekt mellan schm-röret o M-röret. behåll S50n!
Jag bor i Sala. Vilket ställe är det du pratar om? Det är inte bara ett vanligt chiptrim då när de är så billigt, istället för riktig mappning? Mer info om detta ställe vore trevligt :)

Yes, ja behåller S50 röret, och när man kollar på ett schmeidmann-rör så vet jag inte om man ens kan kalla det "extraktor"? Det ser ju inte ut att ha nån extraktor effekt över huvud taget, utan ebart vara ett grenrör med bättre flöde än orginal. (jämnför schmeidmanns M50/52 rör mot enem's 325-328 rör så tror ja ni förstår vad ja menar). Men å andra sidan så påstår inte Schmeidmann att det är ett extraktorgrenrör, utan ett sportgrenrör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.