|
|
|
|---|---|
Martin E |
Som väger runt 7,5 kg mt OEM fälgar runt knappt 12 kg med DImension 18" x8,5. Ska byta sommardäck runt om till våren och tänker att jag ska satsa på ett par nya fälgar till våren. Behålla mina 17" som V- hjul då även desa däck kommer behöva bytas. Till saken och mina antaganden. Negativt Logiken säger att en fälg som väger 35 % mindre borde ge mindre hållfasthet när man kör ner i hål i vägen. Mer stöldbegärliga sämre andrahands värde Positivt. Å andra sidan borde lägre gyroeffekt ge lite bättre styrrespons och mindre ofjädrad vikt och bättre fjädring. |
|
En lättare fälg borde gynna fjädringen som du säger. Men jag tänker på ditt antagande om att lägre vikt skulle ge sämre hållfasthet. Ditt påstående stämmer om både BMW OEM och OZ fälgen är tillverkade i samma material. Men är OZ tillverkade i något annat material så kan de mycket väl ha samma hållfasthet trotts den lägre vikten, kan till och med tåla mer än BMW OEM. OZ tillverkar väl fälgar till WRC bilar? |
|
|
Oz tillverkar fälgar till f1 bilar. Jag har själv ägt en uppsättning OZ GT, kvalitén på dessa var flera nivåer upp mot bmw orginal. Länk |
|
Martin E |
Ett hårdare material som är mindre benäget att böja sig men går sönder om det deformeras kanske är rimligt. En "mjukare" mareial deformerar sig men kompenserar hållfasthet genom högre massa/volym ? Läste en artikel här Länk Många "billiga" fälgar ser verkligen snygga ut men vekar vara gjorda av återvunna colaburkar, kanske även BMW OEM lOl Nej men ett antagande är att OEM tillverkarna kompromissar mellan hållbarhet och kostnad. Är rädda för att bli stämda och tar därför till lite extra i godstjocklek ? Den tyska TÜV stämpeln finns även på OZ fälgarna. Jo dom tillverkar till allt möjligt inom racing. Jaha då blir det att lätta på lädret lite ... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.