AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.336

byta multirem på en E39 540

Sida 1 av 2
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Jag skulle behöva få lite hjälp med vad man ska köpa för saker när man ska byta multirem på en bmw e39 540. Är det Nån som har gjort det nångång? Eller ska man lämna in den för det jobbet?

TACK på förhand

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
tjenare vilken av remmarna tänkte du byta den för generator. vatten pump mm ? eller den för klimat ?
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Jag hade bara tänkt å byta den som driver vatten pumpen. Men när man endå är där så kan man ju byta alla remmar så har man det gjort. Bilen har ju endå rulat 26tusen mil nu så det skadar ju inte om man säjer så

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
nej har själv aldrig gjort bytet av rem. däremot hade förra ägaren bytt vattenpump. och inte sträckt upp sträckaren och låst den , men de kan inte vara svårt göra själv, du släpper spänningne genom att lossa 2 skruvar, när du ska stärcka upp den igen, håller du med 17s nyckel på spärrskaft. tar i vad du kan. och låser fast dom 2 skruvarna minns inte om det var 2 st 10 mm eller 13 kanske, för att låsa fast i spänt läge. mvh
cr
183
criiille
540 IM -98
Länk
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Okej det låter ju inte så svårt ju att göra det ju. men jag lurara på vad för nya saker man behöver köpa spänare å rullar å sånt. vattenpumpen den köper jag ny när man endå är där å bråkar med saker å ting.

Mvh John
Länk
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Tack för länken.
MVH

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
Länk hade denna version på min . nummer 9 och 8 jag menade att du ska låsa fast sen. och på plattan vrider duu sen låser fast:)
cr
183
criiille
540 IM -98
jo de kanske är lika bra att göra det, verkar vara ett återkommande problem på dom här motorerna annars? :P
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Okej då är jag med vilken du mennar. Jo behöver man byta REMSPAENNARE
JA det är ju det. Det är ju många som har sakt att den brukar ta slut :)

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
om du trycker på remmen så känner du ju om den är som spänd? om de fjädrar tillbaks som det ska , låter den inte illa och spänner? tjuter remmen något? när du har lös. eller släppt spänningen på remmen kan du känna hur lagringen känns, är de inte glappt eller lever om hade jag inte bytt, kostar väl rätt mkt spännaren i sig? :
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Jag har tryckt på remmen å den är spänd å fin å den fjädrar tillbaka fint. Å det låter inget ifrån remmen. Men det jag har set är att den har sprikor i sig så det är därför som jag ska byta den.

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
Jag hade inte bytt den om de är schysst, kostar 1500 kr minst en komplett spännare?,
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Fyyy då hoppar jag över den. Om det inte är nåt fel på den. :) Tror du man behöver att köpa nya löphjul?

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
Nae inte det heller., om du inte känner att de är nå lager fel, då är de väl lika att byta, gör så att du lossar spänningen på remmen. den stannar kvar , sen känner du på hjulen lite grann innan du köper, då får du väl en bättre översyn över vad som behövs? mvh
cr
183
criiille
540 IM -98
såg på mecas hemsida just, ett löphjul går på typ 377 kr. bättre köpa på bmw.. dom har alltid varit billigare än meca mekonomen, latis mm när jag jämfört '1
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Det är sant så får jag göra.. Då ser jag även vad som behövs till dom andra Remmarna som jag byter när jag endå Är på G som sakt.
MVH

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
japp är ju bara 2skruvar att lossa, sen får man ta i lite grann vid återspänning, hålla me 17s på spärrskaft gärna långt skaft. mkt enklare då. sen lossa ena bulten , sen den andra skruven som blir innanför 17s hylsan om jag minns rätt, har du msn?
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Det låter ju inte så jobbigt endå ju det jobbet det ska ju gå ganska fort att utföra det ju.
Min msn är steal_everything@hotmail.com

Mvh John
Länk
cr
183
criiille
540 IM -98
joo de går enkelt. de fixar du lätt =)
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Då har man lite å göra då med bilen det är ju bra ju :)
Du ska ha tack för svaren

Mvh John
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.