|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett konstigt fel som dyker upp lite då och då, motorn börjar vibrera och så verkar det som om den inte går på alla 6 cyl men om jag stänger av och startar igen så fungerar allt som vanligt vad är det som kan vara fel på min 528 e39 ? | |
|
Som vanligt gissar jag på vev- eller kamaxelgivare. :) Lättast i ditt fall blir nog att läsa av felkoder, allt annat blir gissningar, mer eller mindre kvalificerade. |
|
| är det när bilen är varm/kall när märks det mest? | |
| det konstiga är att alla gånger det har hänt så har det varit när jag ståt stilla med varm motor | |
| är liknande på min 540. får att de är fel på en lamdasond.. bara när bilen är varm och på tomgå¨ng. kan den gå lite svajjigt.. samma på din? | |
|
Om förbränningen på någon cylinder för stunden är ofullständig så stängs injektorn av till cylindern av för att skydda lambda och katalysator. Missfire som kod med hänvisning till resp. cylinder lagras som felkod i minnet. På tomgång med varm motor kan datorn enket räkna ut detta, varje cylinder skall bidra med en viss mängd energi som är ungefär omvänt proportionell mot pulsbredden och om detta värde är utanför satt gräns antar motordtyrningen att är något fel. Stänger du av motorn och startar igen är alla injektorer igång tills en missfire detekteras igen och det görs normalt vid tomgång eller under ett lågt varvtal. Har du random missfire på en viss cylinder bank så kan det vara lambda. Säger datorn kamaxelgivare eller någon annan givare så är det säkert så. Men har du bara missfire på en viss cylinder utan mer info så kan du testa att byta plats på tändspolar/stift och se om felet flyttar sig. Annars kan det vara så att du har för hög leak down och då blir det värre turligt nog är det inte så vanligt. Du måste alltså läsa av felminnet så har du svaret. |
|
|
vad är leak down? svajigt vet jag inte om jag kan kalla det men den är orkeslös om jag fortsätter att köra + att bilen vibrerar (skakar) |
|
| Leak down är ett trycktest. Kompressionstest. Bilen vibrerar för att injektorn är avstängd till någon cylinder. | |
| får att jag har fel på, bank 1 sensor 2.. | |
|
Inga fler felkoder? Vad har du för diagnosinstrument? |
|
| Criiille >> Låter som du säger att det är en av sonderna på ett av grenrören.. | |
| Testa att byta plats på sonderna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.