AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.438

e46 blinkande panel

Hej har en e46 -98 som panelen blinkar på...

Dvs där klocka, temp, osv står även där "AC-rutan" är...

Någon som vet vad felet kan vara?

Mvh Eric
Vad menar du med blinkar? Är det glapp blink eller på annat sätt?
Är det displayen text som blinkar (själva pixlarna) eller är det bakgrundsbelysningen?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Är det väldigt sporadiskt? Typ någon gång i månaden?

Jag tror att E46 har en bugg i regleringen av styrkan till instrumentbelysningen. Det finns ju någon automatik där som reglerar styrkan utifrån omgivande ljusstyrka.

Jag råkade ut för det på en bil jag provkörde innan jag köpte min E46:a och undvek därför att köpa den. Nu har jag under de senaste åren tillsammans med min 318 upplevt det vid säkert ett 20 - 30-tal gånger. Ett snabbt blink, man hinner knappt uppfatta det, sedan blir allt som normalt. Kanske är det du menar?

Är det allvarligare så antar jag att det är glapp i matningen till instrumentbelysningen eller i regleringen av ljusstyrkan.
Hej!

Det är själva bakgrundsbelysningen... Slår jag av ljuset så lyser det starkt och glappar inget, men så fort jag sätter på halvljus eller parkeringsljus så börjar det blinka... Det här är i stort sett jämt, någon gång ibland så märks inget men säg 90% av gångerna så blinkar det...

Tack för sva

mvh Eric
Har en e46 320i, på min var problemet ett svagt batteri, all panel/knappbelysning fladdrade svagt. Inte så att den tändes och släcktes utan var fladdrig mest. Jag köpte iofs ett helt nytt batteri då den förra sjöng på sista versen. Hade det varit glapp så skulle ju halvljuset inte ha påverkat felsymptomen på det sätt som du beskriver
Frågan är om jag ska köra in den till bmw så de får kolla på det?

Mvh Eric
Om du har möjlighet så prova med ett annat batteri först:-)
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Jag har samma "problem" på min e39 528. Har ingen aning vad det beror på och bryr mig ärligt talat inte :).

Jag har inte dåligt batteri.
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Glömde tillägga - För mig uppstår problemet bara ibland... Det är inget jämnt blinkande utan panelen blinkar bara till ibland, kanske 1ggn i halvtimmen.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Testa att tejpa för ljussensorn som sitter vid ljus-vredet på E46 och se om det blir någon skillnad.
Fast han skriver ju att han får fram felet när han kopplar på halv samt parkeringsljus, då måste spänningen sjunka pga den extra belastningen. Jag hade precis samma fel, men i mitt fall var det batteriet som krånglade. Det blev värre när jag satte på stereon, då dog allt om jag höjde volymen till en viss gräns
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.