AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.259

Snabb hjälp önskas! bmw 325 e36. vevsatake fastnar när jag drar runt.

ja
24
javes
bmw 325 92:a
hej!

kolla länken till ett video klipp

Länk <---- länk

När jag ska dra runt vevstaken så fastnar den hela tiden och går inte att rubba, bara om man drar tillbaka den, drar man åt snabbt så rullar den lite mer man för att sedan fastna igen.

samma problem när kamkedja är på eller av.

när jag skulle starta motorn så fastna den när jag drog åt tändningen, fick göra så ett par gånger sedan starta den och gick fint ett tag och sedan börjar den skramla lite.
Om du tex pumpat in överdrivet med olja i cylindrarna för att tex smörja dem vid montering av kolvar etc så så kan du få "vätskelås", då går inte motorn runt så lätt eller inte alls (beror på mängden olja). Det kan även vara så att det är vatten i cylindrarna som hamnat där av misstag. Om du får detta fenomen så är det risk att du skadar lager och/eller vevstake+kolv. Testa att skruva ur alla tändstift och dra sedan runt motorn. Veven skall gå runt lätt när stiften är ur.

Vad har du gjort med motorn? Har du haft isär den? Isf vad har du haft isär?
ja
24
javes
bytade toppapackning för några månader sedan, då gick motorn bra ett par månader sedan började det med att när jag skulla starta bilen så fastna motorn typ när jag vred runt tändningen. fick försöka starta ett par gånger, sedan gick den igång utan missljud och dyligt.

men sen börja den skramla och fick denna symtom, trodde att det var kamkedja men den fastnar äve med kamkedjan av
Har du kamkedjan av så är det risk att någon kolv slår i ventiltallriken där ventilen står fullt öppen. Har detta skett kan du räkna med att ventilen är krökt och därmed kan det bli oljud. Du tappar även kompression på den cylindern då tallriken ej tätar mot sätet och den kommer ej att gå 100% på den cylindern.

Du bör nog demontera toppen och inspektera den, åtgärda ev. skada och återmontera. Var mycket noga med kamkedjan och när du är klar dra runt motorn flera varv för att försäkra dig på att inget "krockar" i motorn.

Kan det vara så att din kamkedja kuggat över av någon anledning?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det konstiga är ju att den gått felfritt två månader efter packningsbytet innan problemet uppstod.
Kolla först om du kan se någon ventil med stort spel, vilket det borde vara om någon ventil är krökt/skadad.
Kolliderar ventiler och kolvar i en M50 vid stillastående kamaxel?
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Låter som om topplockspackningen inte håller tätt, då trycks det in vatten i cylindern när du slår av bilen (kvarstående tryck i kylsystemet) och du får hydraul-lock.
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Kontrollmätte du att toppen var plan vid packningsbytet?
Annars så har du nog felet där...
Kan även vara en spricka i toppen som pinkar in vatten.
Varför byttes toppackningen från början?
Inte osannolikt att det är som Jimpa_e säger. Övertrycket i det varma kylsystemet fyllde en cylinder med tillräckligt med vatten för att motorn inte ska gå runt.

Alternativt har det inte med packningsbytet att göra utan du hr drabbats av frusen vevhusventilation som medförde att olja sugits in i cylindrarna och orsakat "vätskelås".

Oljudet uppkommer sedan pga att något skadats pga detta.
ja
24
javes
anledningen till att jag bytade packningen från början var att det blev tryck i kylaren och fick aldrig bort all luft, sen spotta den glykol ur avgasröret och rök. tog av toppen och så var de vatten i 2 cyl.

satt på ny toppapackning och bilen gick bra 2-3 månader till detta uppstog(att veven låser sig) tänkte samma sak som ni att de var vatten/olja i cylindrarna vilket det var igen. tog bort toppen igen rengjorde super extremt och hitta ingen spricka och den är rak och fin. montera ihop det igen och då kvarstod detta problemet fastän jag varken hällt vatten eller olja i bilen

(pga skulle pröva så att det gick att dra runt när jag är säker på att där inte är vätska i motorn PS drog för hand) men samma problem kvarstår.

är rädd att det kan vara vevlagerna =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.