AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.091

Fråga angående Växellåda och uttrampningslager! Behöver snabba svar!

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tjennare gott folk!

Jag bytte till mig en bmw 525a årsmodell 90 för ett tag sedan!
Efter några veckor så började utrampningslagret låta något så in i helvete när man tryckte upp kopplingen tryckte jag ner den så slutade det att låta (ett raslande ljud typ)

Så nu har jag rivit ner lådan men nu till min fråga!

Det gammla uttrampningslagret verkar vara okej? har köpt ett nytt och allt men vet ju inte om det är lagret eller inte:S självklart ska de bytas endå men vill ju inte riva allt igen...

någon som tro sig veta vad det kan vara om inte uttrampningslaret? eller kanske lagret kan kännas okej men endå vara dåligt?

alla tips uppskattas!

Vill ha svar snabbt då jag vill ha en bil att köra med kalt att cykla i detta oväder :P
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ditt urtrampningslager löper på ett rör tror jag.
Om lagrets hål (där röret löper) är slitet så det blivit en aning större och det saknas fett mellan röret och lagret kan lagret skramla när kopplingspedalen är uppsläppt. Det beror på att lagret ligger emot tryckplattan något (även när kopplingspedalen är uppsläppt) och har man otur så kan tryckplattans "vibrationer" fortplantas till urtrampningslagret som då skramlar mot röret.

På min gamla 3.0S -72 löste jag problemet genom att på kopplingsarmen sätta dit en fjäder som drar lagret från tryckplattan när man inte kopplar ur. Och då blev det helt tyst och har varit så i många år.

Per L
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nedtryckt koppling = inget ljud?
Uppsläppt koppling = ljud?

I så fall är det förmodligen inte urtrampningslagret, oftast då det är dåligt låter det vid belastning dvs då kopplingen är nedtryckt. Även om det förstås också kan vara problemet som Per L beskriver.

Växellådan som sitter i din 525 är en Getrag 260 som brukar ha problem med att lagret på ingående axel börjar låta. Som tur är det mest ett skönhetsproblem. Har haft flera e30 325 (samma växellåda) med detta problem. Byte till en helsyntetisk växellådsolja av tjockare typ har minskat ljudet i vissa fall.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Håller med Tryggve. Urtrampningslagret är belastat när du just kopplar ur som namnet anger. Min gamla E 30 lät för jävligt i 10 år. Uppborrad 2,6 l 190 hp. Den piskade jag så ofta jag kunde. Bankörning också vid några tillfällen. Lagret på ingående axel var kass men inget hände på de 10 år jag hade bilen.

Är ganska säker på detta men måste höra ljudet egentligen. Hoppas det är till någon hjälp.

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej låter ju inte allt för kul lät ju förjävligt när man stod med släppt koppling:/ är det svårt att byta det lagret? :)
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Har du inte skruvat med lådor kanske du ska lämna den till ett proffs. Jag bytte aldrig mitt lager, mycket pga att jag var osäker på den typen av arbeten. Kolla upp om du kan hitta lagret i järnaffären först, priset blir bättre.

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har inte skruvat jätte mycket lådor faktist :/ men hur kan jag kolla så det verkligen är det lagret som är kasst och hur svårt är det igentligen att byta
Lådan är nämlogen i topp skick annars! inget skrap och växlarna går i hur fint som helst :P
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Upp! Hur kollar jag lagret och hur svårt är det att byta!?
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Man borde väl känna om det är glapp i lagret, men jag tror inte det är några hiskliga pengar om du själv demonterat lådan att lämna den till verkstad. Brukar finnas typ kluriga gubbar som kan det där med lådor på verkstäder som funnits ett tag. Annars blir det nog mer och mer ovanligt att man lägger jobbet på det, man byter hela lådan istället. Onödigt oftast.
Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig själv. Kanske någon annan på forumet?
Hela ingående axeln snurrar vid friläge förresten så byt alla lager på den axeln (2 st?)

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Känns inte som något e kasst om man snurrar på axlen:S
Vill verkligen vara säker på att de är detta som är kasst innan jag byter låda :S

SÅ snälla Hjälp mig!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Någon som vet om det är samma låda som på 520 12vent?
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Jag fick exakt samma symptom på min gamla 325 e36. Nedtryckt koppling = inget ljud, uppsläppt =ljud (!!!!!)
Hade bytt lamell, tryckplatta och urtramningslager ca en månad innan. Drog på ettan, tvåan sen efter kanske en halvsekund small det till och de rasslade/skramlade nått alldeles galet högt.
Hem och läste runt lite här och såg att de kunde låta så här om urtrampningslagret gått. Tänkte det var osannolikt eftersom jag nyss bytt det men hittade nån annan som pajjat sitt nya lager efter några veckor med så jag hoppades på det.

Men ikke, urtr.lagret var lika fint som när jag satte in det. Fick höra sedan av nån bilmeck att det var ingående lager som gått efter att han fick känna lite på lådan. De gick att skruva på axeln men inte rent, det tog liksom i lite då och då. Öppnade man sedan oljepåfyllningspluggen kunde man se att ett av dreven där inne var redigt upprivet, vilket kan ha skett efter att delar från lagret lagt sig mellan(?)

Hittade en ny låda på skroten som jag plockade ner själv och fick för 2000kr.
Har kvar min gamla låda i garaget av nån anledning, vet inte om den kan vara till någon nytta?

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Asså fan jag vet inte känns inte som att det går trögt iblan eller låter illa när man snurrar på axlen. grymt störande... kom att tänka på nu att det lät från lådan när man körde med typ el liknande ljud? som följde varv talet på motorn svårt att förklara.... men hittar ingen låda till salu heller som man kan köpa (bor i hallands län)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.