AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.039

E34 520i - 91 med motor som går dåligt

haha Tjena! kan verkligen ingenting om bilar typ men hänger här en hel del o läser osv o jag gillar all respons folk får på frågor så, här kommer mitt första inlägg och en fråga från mig:

Utöver 1 miljon småfel jag haft med bilen (eller så tycker jag bara det är extra jävla jobbigt för att jag inte kan nånting) så gav jag mig ut och körde för några veckor sen i kanske sjukaste snöovädret sen -95. Jag var typ 5 år så jag kunde inte köra bil men ni fattar vad jag menar. Aaa så kom jag en bit så la styrservon av, hopp, jag var nära mitt mål så jag fortsatte, sen tröttnade hela bilen. Så fick jag parkera den sjukt illa då över natten och morgonen därpå skulle vi starta den med starkablar. Gick sjukt dåligt verkligen, eller vi fick liksom igång bilen men tomgången var riiiiiktigt dålig. den ville dö såfort jag släppte på gasen även efter liksom typ 5 min på tomgång.

Iaf, vi bogserade hem den, jag köpte ett nytt batteri för jag vet att det var jävligt slappt sen innan och sen funkade allting utom styrservon då.. Åkte till mja, sveriges kanske sämsta verkstad som inte såg/tänkte tanken att fläktremmen hade försvunnit o bah "aa men köp en ny servopump". Fattar inte riktigt varför jag berättar allt det här men det är väl nice med hela historian.. Nu kommer upplösningen här dock:

Köpte ny fläktrem, Satte på den, rullade fint efter det, allt funkade. åkte o köpte en god pizza osv. sen på vägen hem, så började den, asså jag vet inte hur jag ska förklara riktigt för jag är RÄTT okunnig, men aaa bilen svarar inte riktigt på gasen liksom. kändes som att jag fick fullgasa men den "stack inte iväg" som bilen brukar. När jag var precis hemma då tröttnade ju bilen totalt o svarade inte alls på gas, lät mer som riktigt trött tomgång. (fick Hoppa med startmotorn upp på uppfarten, kul liv.)

Aa och där är jag nu, jag startar bilen, får väl ha nyckeln i startläge i typ 10 sekunder för att vara säker att den verkligen faller tillbaka på tomgång. och när den står på tomgång är den riiiiiiktigt trött i mja, 10 sekunder sen dör den ut ändå. Det enda jag kan säga är att när jag tryckte gasen i botten (stillastående fortf. alltså) då höll den sig ändå igång typ i aa, inte För länge men den reagerade iaf på att jag "fullgasade".

Om man får styra upp lite gissningar så, ne det gör jag inte ens, Men blir sjukt tacksam över svar på det här iaf för jag är nära att göra något riktigt vansinnigt med bilen. *min polare hade en idé om att det kan vara fukt i tanken typ. Syftar på det här med att hälla i K-sprit i tanken när man tankar osånt, om nån av er är familiar with that?

Tack på förhand =)

Mvh Adam
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det jag kommer att tänka på är vevaxelgivaren.
Inringat i grönt på denna bild. Länk
Kolla om kablarna är hela och att den sitter som den ska.

Det går ju att testa med K-sprit/E85 i tanken också. Det är det billigaste sättet i alla fall och det är ju smartast att börja med de billigaste åtgärdena.

///BMW - Was sonst!
mmmm okej ska ut o kolla på det, Tack ska du ha. Det är liksom som att bilen inte "får tag" och kan dra igång. så beskriver jag det nog bäst.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
95-oktanig bensin innehåller ca 5% E85 numer så K-sprit är overkill.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

JohanE. Du måste vara världens bussigaste människa. Jag menar, vem plockar ut sin motor bara för att kunna skicka en bra bild på vevaxelgivaren :-)

K-sprit? Trodde det var universalmedlet för all dålig motorgång. Kanske en STP- Akut funkar bättre? Har själv att jag löst en del med den produkten.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Laddar generatorn som den ska? Mät på batteriet eller annan lämplig punkt och se så du har 13,8-14,5V.

//Magnus

hahah Robert DEN kommentaren. Men aaa, ang. motorbilden. Hur kommer jag åt det där då? blir ju lagom trött om jag måste lyfta ur motorn, har ju lite halvsvårt att se vilken sida den sitter på t.o.m. (inte motorn, det har jag koll på.) Tänkte liksom om jag behöver en lift eller om den sitter lite halv-lättåtkomligt där på undersidan av motorn.
asså jag gillar ju att Tro på mirakelmedel osånt, (typ 5-56 el.dyl.) så jag är beredd att testa K-spriten alltså, ska kolla upp det där med STP- Akut oxå :)

Men alltså, om det inte är den här Vevaxelgivaren, kan det vara en "is-propp" då? jag har nämligen levt lite fattigt och tankat absolut långt ifrån full tank (80 SVINDYRA LITER FRLVETTE) senaste månaderna. därför tanken slog oss om det här med k-spriten liksom men.. aa om det inte vill komma så mkt bensin till motorn så kan det väl inte ge någon verkan ändå på den möjliga isen... am I right?

fan jag kan ju så jävla lite det e synd annars kunde jag väl styrt lite mer info antar jag. måste till och med fråga "944_Driver", Hur mäter man det liksom? haha.. farsan har säkert något trevligt i garaget men?

Tack för alla svar, ska styra upp en seriös titt på allt imorgon när det är lite ljusare :)

//adam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.