AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.130

328:a oljetryckslampa lyser

32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Hej!

Min oljetryckslampa har börjat lysa i tid och otid. Lyser inte på tomgång utan kan tända sig lite när som. Blinkar ganska ofta men lyser aldrig längre än 5 sekunder.
Ligger även kvar och lyser när jag startar bilen i dryga 10 sekunder innan den slocknar. Kan uppleva att den tänder sig oftare när motorn är varm kanske.
Har gjort oljebyte på bilen för ca en månad sen men problemet började igår. Har alltid kört på samma olja, Castrol Magnatec 5w-40. Har kollat oljenivån och den är till översta strecket på stickan så inte för lite olja?

Någon som vet vad det kan vara? Sliten motor? Oljetryckskontakt kass?

Bilen är 328 -95:a med M52 motorn. har gått ca 30,000 problemfria mil. Service alltid skött.

Tacksam för svar!!
Givaren som börjar ge upp,mät oljetrycket och om det är ok byt givare,eller testa bara byt om du ändå kört så ett tag.

Annars kan det vara kabeln som har blivit skadad och ligger emot någonstans men jag tror mer på givaren.

Henrik
32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Tack. Ska åka och inhandla en sådan imorgon och byta. Den var inte så dyr och verkar enkel att byta. Ska ta mig en titt på kablarna samtidigt!
32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Nej!
Nu har har det blivit värre!
Oljetryckslampan lyser hela tiden och vågar inte ha igång motorn många sekunder för låter rejält illa! Hjälp Vad ska jag göra! Kan det vara något annat än oljepumpen nu?

(Prövade att byta filter igen men utan resultat)
os
8
oskar-j
328i coupe e36 -97
har du kört länge mellan oljebytena? kan vara så att silen till oljepumpen är igensatt.
32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Nej jag har alltid servat den enligt intervallerna! Varit noga med det. Men intressant ide. Ska nog plocka ner tråget nån dag :(
32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Kan uppdatera lite med att det spelar ingen roll om jag gasar upp motorn på lite högre varvtal för att den ska slockna. Lyser ändå och sen slocknar den till på tomgång istället ibland. Har ett mysko oljud med som verkar som ett skrapljud. Lite likt ljud som skulle komma om fläkten gick emot plast någonstans ibland men den rullar fritt. Kan känna vibrationer runt generator hållet.

oskar^j: Sitter silen till oljepumpen i tråget?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Ursäkta mig nu men... jag fattar inte att du inte kollade upp det från början. En röd varningslampa är inte att avfärda som en skitsak. Kör absolut inte med motorn förens du har lokaliserat felet.

Silen till oljepumpen sitter på oljepumpen. ta ned tråget så ser du den. Du har inte kört in i en snövall eller något hårt? Typ trottoarkant eller så? Tråget kanske har fått sig en smäll och ligger an mot oljepickupen? Då kan inte pumpen suga upp nog med olja och i värsta fall så har pumpen gått sönder.
Har läs mig till att det inte bara är v8 motorerna utan även m52 som oljepumpsbultarna sitter dåligt fast på, då fungerar inte pumpen som den ska. Kanske kan vara nåt sånt för dig oxå?

Lycka till!

// Erik
32
35
328coupe
Bmw 320d touring -10
Nu va problemet löst!

Orsaken till oljetrycket var att den antagligen tidigare varit körd på dålig olja eller inte skött servicen helt korrekt.
Plockade ner oljetråget och såg ut som tjära överallt. Insugningssilen till oljepumpen var helt igensatt. Plockade ner oljepumpen och ventilen i hade fastnat.
Beställde ny ventil, insugsrör med sil, packning tråget + o-ring till oljestickan. Sen började helvetet med att göra rent allt. Bara lägga i deisel och sen skura. Skurade även så gott jag kunde där jag kunde komma i motorn. Sen var det bara att montera tillbaka allt och då slocknade oljetryckslampan direkt. Men tyvärr hade jag en ventillyftare som va kass så knackade ganska högt.
Tänkte att när jag väl är igång så river jag ut kammarna och byter dom lyftare som är kass. Var nog tur att jag lyfte på ventilkåpan för va ju ganska geggigt där oxå så vara bara att göra rent. Hällde i biltemas helsyntet och körde ca 3 timmar med bilen så att jag fick upp ordentlig temp i motorn så att resterande avlagringar och ev partiklar skulle lossna. Sen tillbaka till garaget för oljebyte till castrol och nytt filter igen!

Nu går bilen tyst och skönt igen!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.