AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
942

Topppacknings byte eller Motor byte

BMW 328 e36 -96 Manuell sedan med AC 19930 mil

Hejsan
det kommer lite olja från toppen på min bil. jag ser ingen olja i Kylarvattnet inget vatten i oljan. den går kannon pigg mm. den har aldrig gått varm i min ägo. det börja nu i vinter och det kommer bara när jag leker med bilen. så åker jag en sväng och inte rör mig över ca2500/3000 så känner jag ingen oljedoft. fast det har blivit mer och mer. det droppar lite ner på grenröret så därför jag känner doften så väl. på min parkeringsplatsen så ser jag ingen olja.

och jag har snackat med lite olika verkstäder och dom ligger på mellan 12-20 tusen att byta toppackning med planing.
sen gick jag in och kolla på lite skrotar och dom ska ju bara ha 6 tusen för motor till min bil.
då är frågan vad är mest jobb att byta motor eller topp packning eller vad ska jag göra?

///MVH Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kommer inte bara från en läckande ventilkåpa ?? utan mellan topp o block.
Det kostar ju en ganska bra slant att skifta motor också om du inte gör det själv så kostnaden kan ju bli i stort sett likvärdigt i slutändan.
20 papp är orelevant ocker 12 är mera normalt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag hade den inne på service och då sa dom att ventilkåpspackingen var trasig. så jag bytte den men det kommer fortfarande. och så försökte jag ta lite kort och på dom är det olja bakom grenröret till sexans cylinder. jag ser ingen olja ovanför utan det är bara under. ska frösöker ta bättre kort.
priset på 20 är från BMW i norrköping. bmw i linköping ska ha 13. 12 tusen ska linköpings motorsport ha.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Med tanke på att du inte verkar ha något allvarligt läckage föreslår jag att du tillverkar en liten plåt som styr undan oljan så att den inte droppar på grenröret. Det är betydligt mycket billigare och enklare.
JO tanken har slagit mig att sätta en plåt som leder bort olje dropparna från grenröret.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Om du inte tänkt att hålla bilen i nyskick så är det nog den billigaste lösningen. Du kan kapa till en aluminium plåt och sedan fästa den på något smart sett i motorn och sedan kan du "täta" mellan plåten och motorn där oljan kommer att rinna med silikon, E43 klarar hög temperatur. Kanske att du kan göra en behållare så slipper du läckage på marken.

Har du testat att köra med lite mindre olja i motorn än max?
Mellan min och mitten brukar vara bra om man ha läckage.
Sedan kan du kontrollera vv:n så att den inte går trögt där och trycket blir onödigt högt i motorn. Kanske läckaget försvinner om du gör rent alla slangar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.