|
|
|
|---|---|
|
Imorgon skall jag prova en 330d från 2007 (E90) och om allt stämmer tänkte jag slå till på den. Bilen har gått rätt långt, 18000 mil. Vad ska man vara uppmärksam på? - Vad kan man upptäcka för fel i motor? Något speciellt man ska lyssna eller titta efter? - Jag har förstått att det finns ett partikelfilter som eventuellt måste bytas runt 20.000 mil och som är rätt kostsamt. Finn det något annat dyrt som man ska tänka på? Jag utgår från att turbon överlever några tusen mil till. - Oljeläckage, var brukar det dyka upp på E9x? Kompisen som kollar på E46 har inte hittat en enda bil som inte har oljekladd vid bakväxeln. - Några speciella problem i fjädring eller upphängning man ska titta efter? - Några vanliga fel på el eller elektronik? Jag skulle verkligen bli jättetacksam om någon hade lust att hjälpa mig lite här. Jag är bilkunnig men både BMW och diesel är nytt för mig och det är på den här siten som kunskapen verkar finnas. - | |
|
Om det är automat så var ju den en svag länk på e46 330d. Gick ofta sönder mellan 12-20.000 mil. Kanske är bättre på nyare bilar. Ang. motorn så ska den klara 40.000 mil utan beskymmer. Turbon håller idag ofta hela bilens livslängd så det är inget o oroa sig för. |
|
|
Om jag har fattat saken rätt så är inte heller partikelfilter något större orosmoln. Filtret regenererar (ty "rengör sig självt") och så länge det lyckas med det så ska det bara vara att köra. Liksom alla andra komponenter ger den upp förr eller senare men efter vad jag begriper så ska den kunna hålla lika länge som en katalysator på en bensinare och det är ju allt som oftast hela bilens livslängd det också. Det ska tydligen inte heller slita mer på övriga komponenter att köra länge med partikelfiltret. Om det inte längre kan rengöra sig självt så kommer det så småningom att bli igensatt. Då kommer mot-trycket att öka och en sensor i avgassystemet mäter detta och varnar i så fall motorstyrningen som drar ner effekten och tänder en varningslampa. Jag antar att det är då och inte förr som filtret behöver bytas. Ovanstående är vad jag har lyckats få fram här på forumet, har någon mer korrekta uppgifter eller andra åsikter så vill jag gärna veta. Jag köpte för övrigt en 330d igår och är väldigt nöjd hittills. Rätt bra vrid... =) |
|
| Och om den måste bytas så kan man säkert plocka bort den istället och trixa lite med sensorn så att ingen varningslampa börjat lysa. | |
|
rob_t_j72: Hmm... Det vet jag inte om jag skulle våga. Mottryckssensorn skall ju se till att inte turbon eller någon annan del av motorn tar skada pga av för högt motstånd i avgassystemet. Dessutom lär ju bilen snart gå som en skit-potta om partikelfiltret blir igensatt. Men självklart kan man få släckt lampan på det här sättet. Fast känns inte lite det som ett riktigt hästhandlartrick? ;) |
|
|
Hej Trevligt bilval! Om du har möjlighet, åk förbi en aukt BMW återförsäljare och be de göra en felkodsavläsning på bilen samt de kan även gå igenom den för att garantera dig att den är fullständigt ok. Mvh Asken |
|
| också och tänka på .....starta motorn med huven öppen och lyssna efter avgasläckage...inte helt ovanligt med spräckt grenrör.....inte så dyrt o köpa..3900 på bmw om jag minns rätt....men FY FAN för o byta det...suck vilket jobb de va.... | |
|
Vad ska man kolla? Kör bilen & njut. Maskinellt har inte jag haft några bekymmer med min E90. Chassie med mera, en sammanfattning: Den bästa dieselbilen jag har ägt Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Enligt bilens egen färddator ska partikelfiltret bytas vid 20000 mil. Annars verkar det vara en kanska problemfri bil. Enda problemet är att den är beroendeframkallande. |
|
|
Weelie: Jag har en serviceindikation i datorn som ser ut som ett filter som det står "Diesel" ovanför. Jag trodde att detta var bränslefiltret men jag antar att det är partikelfiltret då? På min ska det servas om 190.000 km enligt datorn och jag har svårt att tänka mig att föregående brukare skulle nollställt denna för att luras, han hade fria servicar via leasing. Jag hittar heller ingenting i den omfattande service-dokumentationen om att filtret är bytt. Antingen har verkstaden glömt att ta upp detta i dokumentationen eller så skall min bil gå 37.000 mil utan filterbyte. Båda verkar osannolika... Bilen har gått 2x17 mil dagligen och 99% är de drygt 18.000 mil som bilen har gått är pendlarmil. Kan det vara så att denna typen av användning är extremt gynnsam för filtret och dess regenerering? Jag dubbelkollade så att jag verkligen hade läst rätt, hade det stått 19.000 km för filtret hade det stämt bra men det står verkligen 190.000 km. |
|
|
Flinkar in en gammal tråd jag startade i ämnet "partikelfilter", finns fler om man söker: Länk Börjar själv bli sugen på en 330d eller 530d....... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
beemer4me: Kolla den här tråden angående priser på 330d: Länk Det verkar som om du också har siktat in dig på långmilare? Vi är gamblers du och jag! Om inte det omtalade partikelfiltret är bytt på bilen du är sugen på så kan det kanske vara ett bra argument för prut? Tinne: Tråden du länkar till är bra. Jag tycker att det låter högst troligt att det ligger till på det sättet som gunnare säger, det verkar logiskt. Angående ditt sug efter en treliters diesel: Efter några dagar bakom ratten kan jag säga att min tidigare motvilja mot diesel är som bortblåst och jag kan varmt rekommendera detta! Jag åkte flera 330i innan jag provade 330d och sen var valet glasklart för mig. Effekt är alltid effekt men vrid är RIKTIGT kul det också, på köpet får du en rimligare milkostnad iom 30 - 40% lägre förbrukning. |
|
|
fartofläkt: Verkar onekligen skumt. Finns flera trådar här på forumet om partikelfiltret, och enl. dessa verkar 20000 mil vara det som gäller. Sen går det naturligtvis att tänja på alla gränser. Hursomhelst tycker jag det verkar som att serviceindikatorn för p-filtret i din bil blivit nollad om du nu enl. den har 19000 mil kvar till byte. Om du skulle åka på ett byte är det väl inte hela världen. Är nog inte nåt större problem att göra det själv även om filtret i sig kostar en slant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.