AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
43.850

Varför bästa däcken fram ?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Instämmer med Per L. har gjort samma misstag med en Saab 900GLS :) helomvändning vid gassläpp i en svag kurva i 40 km.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hm en sladd kan man ju parera. men vad gör man när det bara går rakt fram?

Då finns det ju bara 2 alternativ egentligen. Och båda går ut på att få ut bakdelen så att bilen kommer i färdriktningen igen.

Detta kan ske på 2 sätt, antingen genom att dra i handbromsen på en framhjulsdriven bil. Eller att växla ner eller på annat sätt få bakhjulen att släppa om du har bahjulsdrift.

Båda dessa sätt är ju iaf enligt mig mkt svårare att bemästra än att bara styra med en ev sladd?
Vad är det mest sannolika scenariot när det går rakt fram? Att du hamnar i diket istället för att svänga som vägen gjorde. Rörelseenergin bestämmer att du skall färdas rakt fram istället för att svänga som du bestämmer med ratten.

Men en sladdande bakvagn kan du istället snurra av, lyckas du inte häva kastet/sladden så har du som någon skrev tidigare ingen som helst aning var bilen är på väg, du kan bara hålla i ratten och hoppas på det bästa.

Länk
Jo bilen vill ju rakt fram. Därför jag vill ha bra framdäck så den går dit jag svänger istället.

Men smaken är som baken. Skulle t.ex själv aldrig någonsin köpa en fwd bil.
Kör fwd som firmabil och sitter å svär var eviga dag på att det bara går rakt fram.

Lika skönt varje gång det är dags att sätta sig i BMW:n och åka hem.
Då åker iaf bilen åt det håll framhjulen pekar. Och det är det viktiga ur min synvinkel.
Om sedan bakdelen åker ut lite gör det mig inget. Bara att justera gaspådraget så att sladden inte blir för stor, alternativt frikoppla om de skulle släppa mkt och oväntat.

Men jag skulle tro att det rent generellt handlar om en vanesak.
Om du kör understyrt 99% av all tid på vägen så är du ju självklart mera beredd på att reda ut en sådan situation.
Och samma sak gäller naturligtvis för de som åker "på bredden"

Är nog värst för de som kanske 1 gång per år får en sladd. Då kan jag förstå att det kan vara farligt om föraren inte är van vid detta betéende.
Men för de som är vana att det släpper bak kan ju då på samma sätt komma av sig helt om det är framdäcken som tappar greppet.

Så att generalisera att det ena skulle vara bättre än det andra anser jag vara lite fel, då det egentligen borde handla om att placera däcken på det sätt som ger den körning du är van vid.
Martin E
Dom gånger jag har fått vattenplaning är det nästan uteslutande fram.
De främre hjulparen får väl i såna situationer uteslutande plöja bort mest vattenmassa/mängd i relation till bakdäcken ?
Då kan man fråga sig om det inte är bättre att ha bättre däck fram.

Sanningen i detta fall är inte 100% att man ska ha de bättre däcksparet bak eftersom det helt beror på situationen.
Martin E, ditt vattenplaningsexempel är ett klockrent exempel på varför bästa däck ska vara bak. Vattenplaning fram är ju i det närmaste ofarligt så att det inträffar fram långt innan bak är en stor fördel säkerhetsmässigt.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vattenplaning fram ofarligt???
Har haft jäkligt farliga vattenplaningar fram men aldrig bak.
Beror inte på bästa däcken bak.

Karlhilding, vilken tur du hade att det inte var bak det släppte då.
När jag vattenplanar fram har det alltid varit helt odramatiskt och efter en stund brukar väggreppet återkomma utan att pulsen ens gick upp.
Bak har jag aldrig upplevt det och vill helst aldrig göra det heller.
Jag såg ett experiment på TV för flera år sedan. Man hade två leksaksbilar, den ena var utrustad med slitna däck fram och bra däck bak. Den andra hade slitna däck bak och bra däck fram. Sen släppte man dessa bilar nerför en sluttande planka som förmodligen var ganska hal. Den bil som hade slitna däck bak snurrade runt medan den bil som hade slitna däck fram gick rakt fram. Naturligtvis rekommenderade man att bästa däcken skulle sitta bak.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
ardbeg:

Du skriver " efter en stund brukar väggreppet återkomma utan att pulsen ens gick upp."
Hur lång är en stund?

Mina vattenplaningar vid omkörningar av lastbilar i mörker kan inte jag kalla för odramatiska. Tar det myclet lugnare efter en sådan och kollar upp däcken snarast möjligt.
Jag förordar inte de bästa däcken fram men kör absolut inte på höstkanten med framdäck som har runt 3-4 mm.
På tal om däck så har jag inte haft bättre däck än Michelin TRX. Visserligen var detta mitten 80-talet. Bilar Saab Turbo och BMW 528. Bland dom sämsta var Michelin MXV II slutet 80- talet. När jag hade bytat till nya TRX på Saaben gick den som en dröm. De kostade då 1200 kr/st. Dim var den lite udda 180x65x15
Skall köpa nya till vår E46 16" när vintersäsongen är över. Rekommendationer emottages tacksamt. Bilen är en 325 -03

Martin E
Om man nu tänker sig ha 2 bilar en fwd med 60/40 fördelning och en rwd 50/50 dito och du har valet med ett par sommar respe vinterdäck.
Vilket däck par skulle ni placera bak på en riktigt hal väg ??

Mitt svar skulle bli V däcken bak på BMW medan på en fwd skulle jag tänka efter flera gånger.

Jag har ägt saab 900 och den var väldigt understyrd men ändå fick en bakhjulssladd som gjorde att jag åkte av i hög fart för många år sen.
Men skulle jag tänkt efter före borde jag gasat när bakhjul släppet vart ett faktum och då måste det bättre paret passa bäst fram.

Min tolkning är att om du är en medelförare sätt bästa däcken på bakhjulen men om du kan hantera bilen och sladdar sätt däcken på drivhjulen.
E3
1.828
E36
USA bilar
Karlh: Ja, det var onekligen en udda TRXdimesion om du hade 15" på dessa.. Tror nog du isf hade 180/65-390
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja 390 = 15.35" sry.
Vad man glömmer eller..

Japp, Michelin TRX är historiens bästa däck.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tror att det var 200x60x390 på 528.an.
Och hade inte 535.an 220x55x390?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Blev långköraren (med bl.a Dr. Tinnitus som jag faktiskt hade en del bra att komma med) raderad??
jag säger inte att jag vet vad jag pratar om men ändå..
eftersom det oftast sitter en 6a eller v8 fram så får man ju så mycket vikt på framjhulen, alltså mer friktion mot backen. Bak väger ju bmw, speciellt 3 serien så lite att det kan behövas mer grepp där!

mvh
Att en bil är tung fram ger den inte nödvändigtvis bra styrning, utan den kan även av detta bli understyrd.
Det är lätt att fastna eller bara tänka inom sin "box". Titta gärna historiskt och på lite mera än vanliga personbilar. Allt från bilar till lastbilar, arbetsfordon, tvåhjuliga fordon osv har alltid bästa friktionen/däcken osv bak. Allt handlar inte om höga farter och vattenplaning, vilket för övrigt bör undvikas..,.
Förr var det inte ovanligt med enbart snödäck på bakaxeln, snålt och bra. Inte fasiken satt de fram iaf..
Detta har ju ältats och visats med modeller och vid praktiska prov så många gånger nu genom åren så varför dör aldrig denna diskussion?
Bäst är ju att se till att slita däcken någorlunda jämnt så uppstår aldrig problemet... Det är inte så svårt, jag tror inte jag har behövt fundera på detta de senaste 25-30 åren...)

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skälet till att man vill att bilen understyr är väl att krockzonen fram är mycket bättre jämfört med att sladda in med sidan?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.