|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Martin E |
Var inne hos en däckverstad förra veckan och fick laört för mig att det är det bästa däckparet som ska sitta fram. Själv har jag alltid resonerat tvärtom ur slitage synpunkt. Om det släpper bak pga av sämre däck borde det vara svårare att kontrollera sladden än om det händer fram ? |
|
Dom är ute på tunn is med vassa skridskor. SAMTLIGA experter är rörande överens om att de bästa däcken skalll sitta bak av säkerhetsskäl. Detta för att det är enklare och betydligt säkrare att råka ut för understyrning än överstyrning (sladd). Detta har diskuterats mycket och även om många har åsikter så samsas vi iallafall alla om just den poängen du framför.. Sladd är värre än understyrning, således är det säkrare att ha bättre däck bak än fram. Bäst är naturligtvis att rotera däcken så att alla 4 slits jämt, men det är inte alltid det finns den möjligheten. Jag har kört bana med en bil som hade bra däck fram och dåliga bak. Då var det SPLITTERnya däck fram och väldigt gamla torra bak, så beteendet var naturligtvis extremt, men det var bland det mest farliga jag varit med om. Bilen sladdade väldigt snabbt och okontrollerat under broms, ingång, mitt i, utgång och bara på gas rakt fram var den stabil. Speciellt ingången i kurvan var riktigt jobbigt! helt plötsligt kom baken farande och man satt med hjärtat i halsgropen! Summa: Bäst däck bak för säkerheten. Din däcksverkstad är pajaser. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Verdi |
Åh nej... |
|
Något säger mig att detta kommer att bli en ny 8 sidors tråd, likt den förra som handlade om vart de bästa däcken skulle monteras. Jag föredrar att ha de bättre däcken bak. Om detta är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra. |
|
| Dom bästa ska väll sitta runt om.Både fram o bak :-)) | |
|
Har för mig att för några år sedan rekommenderades det friskt att alltid ha bästa däcken fram. Den däckfirman Martin E besökte kanske lever lite i det förflutna? :) Nuförtiden är det enligt sk. expertis mycket riktig bak som gäller. Bästa är väl helt enkelt att se till att ha schyssta däck i allmänhet. No hope - No fear |
|
|
Har aldrig hört att man skall ha de bästa däcken någon annanstans än bak Konstigt ?????????????????????? Ha deT |
|
|
Stassingar som måste ha bästa däcken bak borde endast åka kollektivt! If it works, don't fix it. |
|
Verdi |
Och där kom den förste rallyföraren. Grattis. |
|
Av snålhet satte jag en gång de bästa (nästan nya) vinterdäcken fram på min framhjulsdrivna bil (SAAB) eftersom de två sämsta däcken var rätt dåliga. SAAB:ar sliter väldigt litet däck där bak! Det blev ett mycket kort tur på den snötäckta vägen. Bilen blev mycket spännande att köra. Varje gång jag svängde runt gathörn och liknande så sladdade bakändan ut i en riktigt bred sladd eftersom bakdäcken hade mycket sämre fäste pga litet möstredjup. Jag bytte snabbt så att de bästa däcken satt bak och sedan blev bilen så stadig som den brukar vara. Det är således ingen tvekan vart de bästa däcken skall sitta! Per L |
|
|
Favorit i repris! :-) Bästa däcken ska sitta bak utom för dom som kör lite bättre än andra. :p |
|
| kan vi få "Dr's" åsikt :)? | |
|
kan vi få "Dr's" åsikt :)? ______________________________ Nej, därför att jag i princip har slutat att deltaga här på AP av div. skäl. Jag kikar bara in sporadiskt någon enstaka gång, som nu då jag såg denna tråd och ville ge ett svar. Se detta som ett undantag. Jag gästar istället andra forum på nätet inom bilar foto och hemelektronik m.m. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Klart som korvspad att de bästa däcken ska sitta bak. Men skifta mellan fram och bak när du byter till vinterdäck - sommardäck så kommer däcken att slitas jämnt. Så gör jag. Att det finns människor som envisas med att göra tvärtom är inget att oroa sig för. Det finns alltid några som fortsätter att hälla i karboratorsprit i bensinen trots att den redan innehåller 5 % etanol. Det finns de som aldrig skulle hälla syntetisk olja i en gammal motor, trots att detta är det bästa man kan göra, bara för att ta några exempel. | |
|
Hade bästa däcken bak... dagen efter satt dom fram, styrningen blev helt åt helvete. Visst bakdäcken slirar lite nu men jag kan åtminstone utnyttja bakdäcken till att styra med vid sladd, "kontrollerad sladd". GISSA VAD, jag kan styra bilen när jag bromsar, med bra däck bak gick det bara rakt.. Nej ABS är bortkopplad av någon anledning. Av samma anledning kör jag bara RWD eller AWD |
|
| Förra tråden slutade väl med hot om polisanmälan, helt otroligt. Alla vet ju innners inne att bästa däcken ska ligga i garaget, en riktig karl ska kunna sladda med Hyland på alla fyra! ;) | |
|
Ja smaken är ju som baken. jag föredrar att kunna bromsa och svänga och har således bättre däck fram. Fast inte nu faktiskt då samtliga är nya. :O Vem bryr sig om de går lite brett? är ju bara att ta de försiktigt med gasen när det är lite halt? Finns inget otrevligare än att komma emot en kurva och sedan inse att det inte händer något när man svänger? Förstår inte riktigt hur det kan vara bättre än att få lite sladd? Men då är jag ju å andra sidan uppväxt med bakhjulsdrift och vinterföre 5 månader per år. :P |
|
| Vad gör man om bästa däcken är bak och de slitna däcken fram exploderar pga de är dåliga. Inte så kul då i 100 km/h försöka ratta bilen. Då önskar man att de bästa satt fram kanske? ;) | |
| Har man så dåliga däck så att dom riskerar att explodera så ska man kanske slänga dom på tippen istället för att sätta dom på bilen... | |
|
Mina popcorn tog slut ;) Ja får explodera fram nya.. |
|
|
Ismo: Det är precis det du beskriver som är orsaken till att det är säkrast att ha de bästa däcken bak. Med de bästa däcken bak är risken för att bakänden skall tappa greppet mindre. Visserligen kan det innebära att framänden, som du beskriver, gå rakt fram men det är ju åtminstone en viss form av säkerhet. Du vet att framänden går rakt fram och du vet att bakändan följer framändan. Med de sämsta däcken bak kan bakändan tappa greppet och bakändan sladdar ut och kan till och med gå runt så mycket att den går först. Dvs bilen går baklänges. Bilen kan också fortsätta att svänga runt i flera varv. Under den processen då bilen dels rör sig och bakändan dessutom svänger runt har du garanterat ingen som helst aning om vart bilen tar vägen. I bilens färdriktning, över på mötande bilars körbana, ner i diket eller.... Undrar just vilken situation du helst skulle vilja undvika om du måste välja mellan dessa två? Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.