|
|
|
|---|---|
|
Det gäller en 525 e39 -1 automat Jag får en carsoft 6.5 felkod som säger: 18 EWS signal : not present or faulty/Signal Camshaft(MS43) During the time out check no signal was present within the specific Time or faulty information from serial interface(parity , overrun etc) Det ska vara avgas kamaxelgivaren som ger felkod. Grejen är att jag inte har problem med bilen , möjligen kan bensinförbrukningen vara aningen högre och vridet lite sämre på låga varv. Men tomgången är mycket fin och inga problem med tjuvstopp eller liknande som vad jag förstår insugsgivaren kan ge. Vad kan hända om man bara kör vidare ? Eller ska man byta avgasgivaren så fort som möjligt ? | |
| Humm, som jag förstått det går bilen på en defaultsignal om inte ECU får korrekta värden från kam- eller vevaxelgivare. Testa att dra ut givaren och se om den går ännu sämre. Gör den det så är det kanske inte kamaxelgivaren som ger felkoden, utan att det bara är ett följdfel av något annat. | |
|
Tack för svar ! Ska man dra ut kontakten till givaren när motorn är igång då ? Finns det risk att default signalen då 'tappas bort' så att inte vanos funkar som den ska för avgaskamaxeln och att motorn inte startar alls sen ? Skulle en dålig vanos solenoid kunna ge kamaxelgivar felkoden ifall det inte är sensorn eller vad skulle kunna ge liknande felkod ? Jag har läst om att slitna oringar på vanos kolvarna kan ge högre bensinförbrukning och lägre kraft , kan de vara ngt ? Länk |
|
|
Det var inget fel på felkoden. Jag bytte avgas kamgivaren och felkoden försvann. Inbillar mig nu att bilen drar ngt mindre bensin och är lite piggare, får väl se. |
|
| Hur gick det med detta inlägg, blev det någon skillnad? Jag har nämligen precis samma felkod men vet inte om det är insug- eller avgasgivaren som är knas. | |
|
Hade samma felkod Länk och det var avgas, bytte givare, nollade felkoderna och adaptiva värdena, och nu går motorn som en dröm även på låga varv. Vänligen Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.