|
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag troligen kommer montera ett Eisenmann sportsystem med grenrör och sportkattar, undrar jag om det är svårt att byta ända från grenrören? Ser väldigt tight ut om utrymme när jag kikar ner under huven på min 330.. | |
|
Hej svårt och svårt, bytte själv på min förförra 330..... det är riktigt trångt att komma åt grenrörsmuttrarna annars vållar det väl inte några större bekymmer om grenröret passar som det ska. på min nuvarande 330 så fick vi förlänga de främre rören innan kattarna för att rörböjarna tog i min låda, vet ej om rören var anpassade för den 6-vxlade lådan, ska enligt schmiedmann vara fixat nu på de nya rören. vidare så fick vi kapa loss kattarna och vrida dom lite då lambdasonderna pekade ner i marken då vi monterat rören. allt detta tigsvetsades och lämnade inga fula skarvar men lite extra jobb och pill blev det. bilder finns i min profil. detta jobbet med demontering/montering grenrör kattar samt tigsvetsning av eisenmann slutburk gjordes hos min lokala mek, vill minnas att jag betalade ca 6500:- för jobbet. slå mig en signal på 070-4492992 om du vill komma förbi och kolla på bitarna samt även kika lite på originalröret för att se skillnaden i flöda. kanske en liten provtur? viktigt är att välja rätt slutburk då systemet ger högre ljud. jag själv kör med endast en slutburk från eisenmann dubbla 83mm slutrör med racesound, skönt ljud när jag åker själv och kan gasa lite, medan familjen är mindre nöjd då det blir ett lite tråkigt bröl kring 2000 varv på landsväg...... Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
RonnyN: När man lossar bultarna till grenröret så skall man enligt instruktion lyfta upp motorn något i framkant för att komma åt. Gjorde du det? Behöver man lossa ngåot mer än främre motorfästen ? |
|
|
Hello RonnyN Jag tänkte mig den "nya" och lite bättre anpassade modellen av Schmiedmanns grenrör+sportkattar då, så det kanske kan gå lite smidigare för mig då, förhoppningsvis. Dock tänkte jag behålla original från kattar o bakåt, så jag får kapa systemet o skarva ihop det. 6500 låter inte nådigt, tycker jag, så jag hoppas kunna göra det själv mha en hobbymekkille : ) För du har väl själv inte lust att hugga in för fria Miller+pizza, gissar jag? ; ) |
|
| Har förresten en Vortech-kompressor på ingående dessutom som ska monteras o mappas. Ska bli intressant att se vad det ger tillsammans med grövre grenar o sportkattar : ) | |
Gee |
Låter verkligen intressant mike, du får berätta vad du får ut av allt sen, får man fråga vad du fått ge för kompressorn? |
|
Förhoppningsvis ska jag kunna bänka maskinen när kompressor och grenrör/sportkattar är ihopmappade. Behöver bara en lokal/garage nu att vara i o montera kompressorn. Om någon vill hjälpa mig montera grenrören så ska vi nog kunna komma överens : ) |
|
|
Gee - nä det får man inte fråga ; ) Jag hade tur tack vare att förra ägaren sålde sin bil till en person som ville ha originalutförande på bilen. |
|
|
Kamel2: Nix, lyfte ej motorn, var endast kåpor och kringutrustning, typ kablar och boxar mm som behövde skruvas loss. det man behövde var att bända med spett för att få loss de gamla rören samt bända in dom nya. Det som var bökigast var att komma åt muttrarna till grenrören och få de nya rören på plats då dom är "twinnade" i varandra och det är riktigt trångt.... Mike: Har fått nytt pris på monteringen nu 5000:- och det tycker jag är ett bra pris, görs på verkstad av proffs, kan jämföras med schmiedmann som tar närmare 9000:- inkl moms. Räkna med att det tar ca 6-8timmar att göra på verkstad. Skulle gärna hjälpt dig men eftersom man får räkna med säkert 8-12 timmar att göra i hobbygarage med begränsat med verktygsutrustning så känns det lite tveksamt, kan komma och kika lite då och då under tiden du mekar samt komma med tips :o) tänk på att dra om sladdarna till lambdasonderna på andra sidan motorn då kattarna kommer längre bak för att få dom att räcka... Annars överväg 5000:- och få det riktigt gjort, då dom har tigsvets mm ifall det strular med passform mm. Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
RonnyN - jag överväger : ) Men menar du alltså att det tar en heldag att byta grenrör? |
|
|
Hej jodå, det tar tid eftersom man måste skruva bort en del grejer runt omkring samt att det är riktigt, riktigt, riktigt trångt. största boven är dock om inte passformen är 100% alltså om man måste kapa och svetsa för att få till det, det var vad som hände med min. grenrörsormboet, brukar det vara bra passform på, men längderna på röret mellan grenrör/kattar har strulat beroende på vilken låda man har... den förra som jag monterade rör från sebring var betydligt bättre passform men å andra sidan kostade rör + kattar 30.000:- Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
` RonnyN - var har vi den firman som kan fixa grenrörsbytet åt mig nu då? |
|
|
mike: Maila mig på ronnys_racing snabela hotmail punkt com så ska du få namn och nummer.... |
|
|
men jag tror inte det tar 12timmar att byta grenrör jag och farsan gjorde det på en 525 e34 på ca 4 h men det kanske är svårare på 330ci |
|
| RonnyN - You´ve got mail | |
|
ejje: på 525an kan man spela fotboll mellan block och kaross i motorrummet :O) , 330in är full med grejer i motorrummet, riktigt trångt. bytte till ett m3 rör på min gamla 325 e36 och det var också lättare jämfört med e46..... Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.