AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.244

Belastningstesta batteri, E61.

ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Jag var hos en av bildelshandlarna idag och bad dem mäta konditionen på mitt batteri. De påstod att man absolut inte ska göra det utan att koppla loss en pol p.g.a. risk för skador på elektronik. De sa även att man kan behöva kod för att få igång radion efter att det varit strömlöst.
Stämmer dessa påståenden?

För en tid sedan var jag på ett annat ställe (Batterilagret) och de mätte batteriet utan att koppla loss det, han pratade dessutom om Voltström??? Så frågan är hur seriös han var.

/Maxax
Voltström, eller volt-ampere [VA] som kanske är mer rätt att säga, är skenbar effekt (S = P + jQ). Vad jag fått lära mig mäter man bara skenbar effekt i växelströmskretsar.

Finns en chans att han syfta på effekten i watt [W] när han sa voltström då P = U*I. Men en W och en VA är per definition inte samma sak då en VA = W + VAr (volt-ampere reaktiv).
Voltström i samband med bilbatterier är bara mumbo-jumbo.
Det finns diverse snabbtestare som arbetar genom att köra en serie snabba höga belastningspulser genom batteriet men resultatet är inte så tillförlitligt. Gammal hederlig motståndslast på 100-200A med samtidig avläsning av spänningsfallet är ganska avslöjande för batteriets kondition.
Man bör lossa batteriets ena kabel från bilen vid tester som dessa.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.