AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.720

Råd om att köpa BMW735 eller BMW745 från ca 2002 och framåt

Hej,

Är Audi A4 cab-ägare som funderar på att gå över till andra sidan. Jag har snöat in på BMW 7-serien från 2002 o framåt. Vill ha en lite större och bekvämare bil helt enkelt. Ett alternativ till en beg Saab 95 eller V70. Vore mycket tacksam om någon vänlig själ vill ge mig några råd kring vad jag ska tänka på vid köp. Det jag undrar över speciellt är:

1. Varför är BMW745 ofta billigare än BMW735 (kolla blocket om du inte tror mig)?
2. Är det något svindyrt som kan gå sönder som jag borde kolla extra noga?
3. Finns det någon speciell svindyr service som borde vara gjord?
4. Är bagaget hyfsat stort? Behöver få plats med en barnvagn och kite-bräda.
5. Är halv-försäkring dyr för 37-årig man i centrala Gbg som aldrig krockar?
6. Är det någon idé att åka till Tyskland för att köpa bil?

Tror vi börjar där.
Tack på förhand!
/Olle
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Välkommen till den ljusa sidan, du gör rätt i att lämna DKW träsket. 7-Serien e65 är en riktigt läcker vagn. Ett första tips är att söka på forumet finns åtskilliga löpmeter med trådar som handlar om e65. Här är en relativt färsk tråd: Länk
Tack för länken. Har läst några stycken men inte just den.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Undvik de billigaste på Blocket. Verkar finnas åtskilliga bilar till salu med tveksam historik. Med andra ord kolla upp bilen noggrant innan köp.

Funderar du på en nyare med facelift 05-07 så kan det vara idé att titta i Tyskland. När jag kollade i höstas så låg Premium Selection bilar hos auktoriserade BMW-åf betydligt lägre i Tyskland än de facelift som var till salu i Sverige, dock har de svenska priserna på dessa skjunkit rejält de senaste månaderna.

Det är en välbyggd bil som verkar hålla bra men det mesta till en 7-serie kostar ofta lite mer än till en 3/5-serie.

___
//Ulf
no
88
norranedre
X5 sd -08
Kite-brädan kan det bli krångligt med då bilarna inte har fällbart baksäte? Eller finns detta på e65? Bagaget är på drygt 500 liter om jag kommer ihåg rätt.
Brädan är ca 135 cm lång. Går inte in i ett a4-bagage i varje fall. Nu är kanske detta inte avgörande för ett bilköp men det hade varit praktiskt med ett bagage som sväljer det mesta.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det är gränsfall med 135cm,annars går det om bilen är utrustad med skidsäck.
Går det att koppla ur airbagen på passagerarsidan förresten? Ska sitta en bilbarnstol där.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ska säkert gå fast bmw måste nog göra de
mr
42
mrhedin
S60 2,4D -09
Jag köpte mig nyss en 745:a.
För mig blev den billigaste Försäkringen hos BMW orginalförsäkring. Ta ett regnr på de bilar du kikar på och du kan direkt räkna ut din premie på Länk.

Jag hade även haft koll på www.bytbil.com samtidigt som Blocket.

Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
mrhedin: tack för tipset, har inte kollat med dem på något år, men nu var de 7000:- billigare om året på E60'n!
mr
42
mrhedin
S60 2,4D -09
Lus: Inga problem!

BMWannabe: Hittat några smaskiga 7:or ännu?

Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong.
mrhedin: Nja, det verkar inte dyka upp 20 nya varje vecka precis. Det märks att det är en mer ovanlig bil än Volvo V70 om man säger så. Det är å andra sidan inte förrän i juli som det ska bli affär då min leasingbil försvinner. Har lite tid på mig att sukta. Kanske sjunker priserna ännu mer än vad de redan har gjort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.