|
|
|
|---|---|
|
hej tänkte reda ut lite vad detta kan bero på, personligen misstänker jag att ena/båda lambdasonderna lagt av/är dålig IGEN o varit på gång under en längre tid... därav de märkliga värdena på besiktningarna nedan... men de återstår att se... hög bensinförbrukning är orsaken till att ja misstänker lambdafel. Det är en cab, därav så få mil mellan varje besiktning... Vid 151671 km: 2006-04-03 ej godkänd på bilprovningen, för hög HC tomgång(endast) 2006-04-06 godkänd HC tomgång, 84 (100 som gränsvärde) De andra värdena var CO=0(0,5 gränsvärde), CO 2500=0,1(0,3 gränsvärde), Lambda 1,02(1,03 gränsvärde) Vid 155190km: 2007-05-03: ej godkänd på bilprovningen, för hög CO 3,0(0,5), för hög CO 2500 3,2(0,3), för hög HC 256(100), för låg lambdavärde 0,90(0,97-1,03) 2007-07-03 lämnades bilen in på mekonomenverkstad för oljeservice, då "monterades lambda ur och i samt rengjordes" sedan gjorde mekonomenverkstaden en avgaskontroll med värdena CO=0,32, CO 2500=0,12, HC=85, LAMBDA=0,987..... inte perfekta värden men helt ok för att den blev godkänd.. Vid 158138km 2008-06-** godkänd på bilprovningen, CO=0,1, CO 2500=0,1, HC=68, Lambda=1,00 helt plötsligt näst intill perfekta värden... när jag felsökte bilen före avställning i september så fanns där felkod på lambda... kunde dock inte avgöra om det värdet låg kvar från innan mekonomen rengjorde lambda... nollade felet hursomhellst innan avställning. skall felsöka den igen nu då jag kört ca 15mil sedan sista felsökning, är det fel på lambda så finns ju felet där igen.. kommentar till första besiktningen, de har väl tankat e85 lr k-sprit för att få igenom den, men gången efter så hade den väl havererat helt, lite skumt dock att den 2008-06 hade näst intill perfekta värden... misstänker avgasvärdena är dåliga igen... alltså borde den gå för fett, kan någon utläsa av värdena ovan om den gått för fett tidigare med? o att rengörningen av lambdan kanske bara va en tillfällig räddning, kanske läge att byta dom båda 2 istället? om ja inte får tillbaka felkod på lambda så borde ju avgasvärdena va fina på besiktningen i april, men ja får kanske leta andra fel som genererar hög förbrukning.. har M3-avgassystem på den, om ja ska byta en/båda lambda, måste ja ha M3-lambda eller passar 328ans lambda på de avgaset? bra att veta va man ska köpa... hehe bilen är MYCKET välservad genom åren, jag gjorde en olje+filter+luftfilte+kupéfilter-service innan avställning i september. hoppas någon har något klokt att bidra med.. | |
|
Har tyvärr inte så mycket att bidra med men jag undrar hur hög bränsleförbrukning du kallar hög? Jag har nämligen själv vad jag anser vara för hög förbrukning 1,25+/mil och tidigare ägare varnade för konstiga värden vid besiktning... Får se hur det går, besiktning den 27. Förövrigt är det tydligen väldigt viktigt att motorn är ordentligt genomvarm när man besiktigar, kan den ha varit kall vid någon av tillfällena du har fått värden? |
|
|
fivecolors: hög förbrukning kallar ja de när man genom ett test, kör en hel tank, 32km till och från jobbet, minimalt med stadskörning, ALDRIG över 90km/h, lugna accelerationer, planerad körning för att slippa bromsa o gasa, inga omkörningar osv osv... aldrig kört lugnare, inte ens på uppkörningen.... och den drog 0,98lit/mil....alltså ja fick verkligen KÄMPA för att få den under LITERN, kör den annars för de mesta på 1,2-1,4 vilket ja tycker är åt helvete för mycke, om de inte e så att man cruisat en hel helg eller liknande.. men sitter man o åker drygt 3mil i +25grader så ska man kunna köra den på 0,8 (fiskörning) då ja tycker att automaten inte skall spela roll, den växlar ju inte ens på stora/raka/breda vägen.. hade en 328 coupé manuell för några år sedan, o den reflekterade ja aldrig över att den drog mycke, kunde köra den lätt på 0,7-0,8 motsvarande sträcka till samma jobb, aldrig i närheten av litern vid blandad körning. har inte ägt bilen så länge så ja har inte besiktigat den tidigare själv, vet om att den måste vara ordentligt varm.. men när ALLA värdena var helt åt helvete, som 2007, då tvivlar ja på att den var för kall.. jag hoppas på felsökning nu i helgen, annars blir de besiktningen som avgör ödet med ev. lambdasondfel 2010-04-01 (första dagen för påställning).. luftfilter är bytt, tändstift skall bytas(så de är bytt hursom) sen är de liksom lambda och LMM kvar bara tycker ja.. är de ok så får man väl acceptera att cabben sopar i sig... man har gjort va man kan för att begränsa de iallafall.. ja har inga som hellst problem med att min sopar i sig 1,2-1,5 om man bara glider runt i staden/står still mycket på tomgång, då kostar de att åka 6a, automat o 18" 235or.. men de måste ju ba rimliga värden om man vill åka lite längre.. lycka till med din besiktning, hör gärna av dig när du varit där och fått resultatet... 1,25+/mil tycker ja låter för mycket i ditt fall(om de e normal körning)... verkar ju va så att vi har liknande bekymmer nästan.. mvh M |
|
|
Jag kunde köra min gamla goda E36 325 -93:a på 0.83, men då var det mycket taktikörning (typ som att ta alla rondeller i 70 för att inte tappa fart etc.) och nerverna på helspänn + konstant överdriven planering av körningen. Bilen hade gått 30.000 mil vid tillfället. Men det var mest kuriosa och inte så intressant info för dig iof... Jag tycker inte att 0.98 låter vansinnigt mycket, det får man nog räkna med på en 328. Dock låter det verkligen som att lambdasonden/-erna skulle behöva en välförtjänt pensionering efter 16.000 mil. På min E36 gick den vid 17.600. Köp på mekonomen och byt själv, får man bara loss fanskapen är det hur lätt som helst. Inga större pengar väl? En tusing styck? Ofta beordrar ECU:n (eller DME eller vad det nu heter på E36) en fetare blandning när den beslutat sig för att inte längre lita på lambdavärdena. |
|
|
Besiktigade igår, den gick igenom utan anmärkning. Vilken lättnad! Besiktningskillen gasade dock på tomgång rejält hårt i säkert 3-4min innan avgasvärdena blev godkända. |
|
|
Vad jag erfarit under mina 8,5års 328a ägande var att den enda gången HC Inte låg nära övre gränsen var den gången jag nästan kom från BMW efter en oljeservice,körde några mil lite hårdare tempo så katten blev ordentligt varm så var HC riktigt lågt,har alla bes.papper sen -99 då förra ägaren importerade den och alla utom ett ser likadana ut med HC 75-90 ungefär. Enda gången jag hade över 100 var när jag låg på de sista milen innan service,gul lampa hade tänts men hade inte hunnit fått tid för service så jag chansade ändå,herr besiktningsman gasade och gasade,kämpade för att få värdet under 100 och lyckaades få till en liten dipp till 98 som han skrev in och godkände den. Vad jag vill säga med detta är att 328an verkar vara känslig på HC om man inte är nyservad och/eller hårdkört så katten är riktigt varm. Soppaförbrukning,nu hade jag coupé och manuell men laglig långkörning låg jag på 0.8 och tjejen 0,72. Testade när den var relativt nyinköpt från göteborg-karlstad med riktigt försiktig körning,inga omkörningar och skyltad hastighet då lyckades jag köra på 0,64! Vanlig körning,70% landsväg 30%stad i hastighetsbegränsning+moms och lite gasa korsning och omkörningar så ofta man kom ikapp någon tog han 0,93 i snitt,tank efter tank från 10´mil när jag köpte den till 25´när jag dödade den så har du svårt att få den under litern med försiktig körning så skulle jag säga att trots automaten dricker han lite för mycket. All mätning jag gjort har varit med full tank och nollad tripp. Nu kanske mitt ex var motsatsen till ett måndagsex och stämningen var på topp när dom monterade ihop just den så den kanske inte är jämförbar med snittbilen. ;) Min var från ny servad enligt servicemätaren på BMW,något rätt måste det vara att följa schemat då den gick problemfritt 25´mil så en storservice kanske är en bra start. Henrik |
|
|
hej igen... bara för att besvara min egen tråd, jag fick som jag misstänkte nedslag på besiktningen med CO 2,8(1,0) CO2500 0,7(0,3) HC 328 (100) Lambda 0,95 (0,97-1,03) (=gränsvärden) köpte mig bättre begagnade lambdasonder som har gått ca 5000mil, fick båda för 1000kr inkl frakt och garanti, kanon... idag bytte jag båda lambdasonderna på min 328iA... resultatet blev DIREKT positivt... när ja körde de 30km som jag tidigare gjorde under min "testperiod" i höstas denna gången lite hårdare än i höstas, inkl lite stadskörning dessutom så ligger den på ca 0,84(enligt färddatorn) samma färddator som vid lugnare körning i augusti visade som lägst 1,02.... nu är detta ingen vetenskaplig mätning, den blir först när jag kört slut på en tank, men färddatorn stämde mycket exakt ifjol så... verkar lovande imorrn återstår ombesiktningen, jag är hoppfull... skulle bytt redan i maj ifjol så hade jag antagligen sparat ihop dessa 1300kr som allt gick på VÄLDIGT FORT, material, gdshall-hyran och lunch till min "mekaniker" :) men men... |
|
|
kompletterar med ombesiktningens värden CO 0,1(1,0) CO2500 0,1(0,3) HC 000 (100) Lambda 1,00 (0,97-1,03) (=gränsvärden) SKÖNT! och bilen snittar nu på ca 10 mils typ plandad körning 0,85... HELT OK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.