AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.146

Bmw 540ia-97 Dör vid mindre än halvtank.

Tu
6
TurboZigge
325 Coupe-93
Tja! Som rubriken lyder så dör bilen när det är mindre än en halvtank bensin kvar, Men den startar igen på en gång. nu undrar jag vad det kan vara för fel? Kanske bra att veta att soppamätaren stämmer inte utan visar halvtank när det är fullt i tanken och tom tank när det är halvtank kvar!?! Jag har inte den blekaste och börjar bli hyffsat förbannad på att tanka hela tiden.

MVH
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om bilen dör när du har ca 15-20 liter kvar i tanken så är det säkert den interna pumpen ("sugstrålepumpen") i tanken som lagt av. Denna pumpar bränslet över kardanaxeln, och till den andra halvan av tanken.

//H
Tu
6
TurboZigge
325 Coupe-93
Ok! Tackar för ett snabbt svar! Hur avancerat arbete är det? Vad kostar en sån där pump?

MVH
cr
183
criiille
540 IM -98
sitter som sagt 2 pumpar. borde vara den högra som krånglar?, man rycker upp baksätet. sen har du 2 st plåtluckor under dära, 3 st stjärnskruvar, noga att få tätningen på plats vid återmontering, köpte den högra på skroten givaren och allt för 400 kr. nytt kostar de väl 1200 minst?
cr
183
criiille
540 IM -98
Länk
är nummer 7 som kan vara problemet i ditt fall? behöver nog bara byta den 47$ ungefär.. :)
cr
183
criiille
540 IM -98
du kan ju testa tanka den full och se hur mkt du får i den, får du i 70 liter eller liknande vet du ju att mätaren visar fel, varit med om det på min förra bmw. att tankgivaren inte låg riktigt rätt i tanken så den alltid stod på 30 l...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.