|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har försökt få loss bromsslangen på en 316 compact -97 (E36). Det går bra med anslutningen vid oket, men det är sidan mot bromsröret som är så rostig och hårt sitter det också. Någon som har bytt som har lite tips och knep på hur man får loss den? Jag vill inte rund dra muttern för mycket. Har värmt och hållt på, även kört med en del 5-56, men den vill inte lossna. Alternativt så kan jag ju också byta ut hela röret, har försökt följa den bakom motorn i motorrummet, den ser väl inte så svår ut att byta, men hur får jag loss den utan att kapa den? Måste jag riva innerskärmen? Är det något jag bör tänka på om jag lossar röret från vad den nu heter, där rören är anslutna till, under luftburken? Förutom att det måste luftas? Det gäller alltså höger fram... MVH / Martie | |
| En bra rörtång eller en stor polygrip kan vara bättre än en öppen u-nyckel. Annars finns det särskilda ringnycklar med en liten öppning i ringen så man kan trä över röret. Tror t.o.m. Biltema har sådana. | |
|
Jag har försökt med dessa, behöver nog en rejäl men samtidig liten svetstång med rejäl nypa för att det ska gå. Dock så såg inte muttern så fin ut när jag började, såg ut som någon hade varit där och försökt tidigare, sen har jag skadat den lite till också med vanlig polygrip samt 2 andra rörtång som jag fick låna utav garage grannen. Men visst är det så att man inte ska vrida på själva bromsslangen, utan det är väl muttern på bromsröret som ska loss? MVH / Martie |
|
| Jo, har för mig att det aldrig brukar vara lekande mutter på slangkopplingen då rörnippeln ändå snurrar fritt på röret. är det svårt att skruva på rörnippeln när du väl fått loss den kan du ju skruva loss oket och gänga av det så går det ju fint att snurra hela slangen. men det är när du kommit så långt ;) | |
| Precis, den delen är inga konstigheter, den går att lossa från oket, men den vägrar släppa från bromsröret, ser ut som att hela bromsröret ska bytas dåra... någon som har erfarenhet? | |
|
Nu satt de inte så jätte hårt på min m3 då den inte är vinterkörd, De var värst bak och då gjorde jag på följande vis. Jag borstar alltid rent med stålborste och drar på rostlösande några dagar innan. Sen om de inte släpper så brukar jag köra med en mejsel eller don mot röret precis vid nippeln kan även knacka lite på nippeln, knacka lätt, får man nippeln röra sig lite och man ser röret inte vrider sig också så är man rätt så hemma. Då gäller de bara att använda sig av den lilla rörelse så man gnuggar upp rosten i mellan rör och koppling tills de tillslut går att snurra. Har du rundat muttern så är de nog läge att byta eller göra en skarv där röret är friskt! |
|
|
Skarv hade jag funderat på göra, men vid samtal med BMW verkstad så sa dem att det röret inte är någon idé att skarva, fick aldrig någon förklaring heller. Så det blir väl att byta ut den hela vägen, men det är väl inte mer än att bara lufta systemet sen? MVH / Martie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.