|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja jag har luftat systemet så det är nog inte det som spökar. Har ju även kört bilen några dagar och det verkar inte ändra något... Lurigt! | |
| Inte sunkiga länkarmar osv. så att hela paketet rör sig så det hamnar i ett läge som gör att det trögar? | |
| Jag har funderat på kärvande länkarmar men jag kan inte känna något när jag hissar upp bilen och vrider hjulen för hand... Funderar fortfarande hur en kärvande servotronicventil känns? | |
|
Saangberg: "Jag hade ungefär samma problem med min E38. Den var trögstyrd när bilen var kall (vintertid). Det visade sig vara släpringen till ratten som kärvade. Jag bytte servoolja felsökte och gjorde det jag kunde tills jag gav upp och trodde det var pumpen det var fel på." Hur bytte du servooljan? Hittar ingen tråd här om någon annan som har gjort det. Min styrservo låter också och det har fyllts på 2 gånger så onekligen läcker den, det syns även på behållaren och under. Den blev luftad efter påfyllning. Läste att slangarna borde bytas så det ska åtgärdas, men tänkte att man kunde byta oljan samtidigt. Oljan var ljusbrun, liknande kaffe med mjölk till färgen och luktade tydligen inte servoolja alls. Ena mecken sa att det troligen var vatten i systemet och i värsta fallet kan pumpen haverera pga det. Är det någon som vet hur man byter servo olja i E38? |
|
|
På min 850 M73 var det ganska enkelt att få ut vätskan. Monterade bort skyddsplasten under motorn för att komma åt sevopumpen. Under servopumpen satt det en plugg med insex. Tömde all vätska, pumpade på bromsen flera gånger för att få ut så mycket som möjligt. Fyllde upp systemet med ny vätska och startade motorn. Tömde och fyllde igen två gånger till. Gjorde av med 3 liter totalt. /AGW |
|
|
agw: Gällde det din bromsservo eller styrservo? Med tanke på att du pumpade på bromsen? Mitt problem är att jag vill byta oljan och slangarna till styrservon? Är det någon som har något bra tips? |
|
|
Jodå, det är styrservo vi pratar om. Systemen hänger ihop på något märkligt sätt. Lyfter du locket till styrservoväskans behållare och pumpar 10 gånger på bromspedalen kommer du se att vätskenivån stiger i behållaren. /AGW |
|
|
Mätte på nytt insignal med voltmeter under körning idag och den är inte konsekvent. I en rondell hade jag ca 1,5 V medan vid nästa hade jag ca 3,5 V. Stundtals fastnade den vid 4,3-5 V. Det är något med givarna som inte stämmer... Någon som vet vilka givare som spelar in här? Givarna vid hjulen är väl ganska klart men är den några fler? Har ratt lägesgivaren något med detta att göra? Är servotronicen beroende av rattutslaget? Gissar att detta överstiger mitt kunnande och att det får bli en sväng till BMW... |
|
|
Kopplade ihop allt igen och det fungerar som tidigare. Det jag kan konstatera är att utkopplad serotronicventil = tkonsekvent trög styrning. Inkopplad = under vissa förhållanden trögare styrning. Skulle vara bra att få reda på hur voltstyrkan till servotronicen skall se ut, någon som vet? Annars antar jag att man kan fundera på om ventilen i sig kärvar, det verkar ju inte så ovanligt. Kan inte riktigt släppa detta :-) |
|
| Hade inne bilen hos bilia i Göteborg idag och fick domen, styrsnäckan kärvar! Pris 21105:- plus arbete... Blir till att leta på skroten och ta fram arbetshandskarna. Någon som har en styrsnäcka till min bil liggande ;-) Hur svårt är det att byta? | |
| Köpte en begagnad styrsnäcka på skroten för 2000:- Nu skall den bara bytas. Alla tips från andra som gjort detta är välkomna :-) I min reparationsmanual står det att man skall ta bort ratt och airbag, kan detta vara nödvändigt? Kan inte se att det har något syfte senare i beskrivningen, någon som vet? | |
|
Du kanske har hittat sidan redan. Länk |
|
| Tack! Denna var ny för mig och även om detta rörde e32 så ger det ändå en del tips. | |
| Hur gick det,hjälpte bytet av styrsnäckan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.