AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.366

Ojämn styrverkan!

Sida 1 av 2
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Jag har en fråga om styrservoverkan.

Har en E38 som har börjat bete sig lite underligt. När man kör känner man av en öjämn styrservofunktion. Styrningen kärvar ibland och vill liksom inte återgå till att styra rakt när man släpper ratten. Är det någon som har koll på vad detta kan vara. Är det servopumpen eller stryrväxeln, eller finns någon elerktronik som har med styrningen att göra.

Tacksam för hjälp!
/Johan
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Är det ingen som har någon koll på hur en styrning reagerar på dåligt servo eller växel. Skulle verkligen behöva lite tips eller tankar på hur man kan felsöka detta...
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Har du servotronic?

/AGW
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Bra fråga... Jag vet faktiskt inte, hur kan jag kontrollera detta? Jag har Bentley Publishers tegelsten till reparationsmaual men kan inte hitta några detaljer om detta... Kan det vara så att den funktionen är integrerad i styrväxeln? Borde väl sitta någon sladd kopplad i så fall.
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

I mitt fall har jag något stul med min servotronic. När det är kallt ute blir det väldigt tungstyrt i 20 minuter. Ska lämna i bilen till Wölkes i morgon för felsökning/rep. men det lutar åt servotronicventilen.
Har dålig koll på 740 men i min bil är servotroning extrautrustning. (216)

/AGW

jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag har rotat vidare och skall börja med att kolla om det sitter servotronic, sedan har jag hitta några tips på hur man kan kolla funktionen genom att strömsätta servotronicen separat. Vi får se hur det går... tack för tipsen!
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Att den har en servotronic ventil som är hastighetsberoende är nu konstaterat. Huruvida denna ventil fungerar som den skall eller inte det har jag gått bet på! Har gjort ett byta av styr-olja men det gav om möjligt bara en trögare styrning.

Någon som kan tipsa om hur man avgör om det är fel på styr-snäckan eller pumpen? Alternativt får det bli att ta sig till Wölkes eller annan BMW verkstad...
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Wölkes hittade inte felet med min. Mecken hissade bla. upp bakvagnen och körde i olika hastigheter samtidigt som han mätte fram vid servotronicventilen. Tyvärr hade jag samma 5 V fram dit oavsett hur fort han körde. Ska tydligen variera med hastigheten. Detta tyder på att min styrning kanske inte fungerar, alternativt att hastighetssignalen inte når fram till styrningen. Du har antingen en styrning vid A-stolpen eller ett relä tydligt märkt servotronic i relälådan.
Har läst att det finns folk som byglar bort servotronicfunktionen. Din bil kanske är moddad?

/AGW
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Tråkigt att de inte hittade felet...

Jag är rätt säker på att man har kopplat bort servotronic:en. Den har ju fungerat tidigare... Sen så är det inte bara trögt eller lätt utan trögheten varierar, ibland trögt och i bland lätt.

Jag lutar nog åt att det är pumpen men det är bara en gissning. Skulle vara bra om någon som kan servostyrningar kunde berätta hur man avgör om det är pump eller snäckan som strular... Hur kan man testa detta?
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Har kollat signalen och den verkar vara ok, varierar med hastighet. I brist på alternativ så har jag köpt en begagnad styrpump och ser om ett byte gör någon skillnad. Skulle det inte hjälpa är det väl bara att ge sig på styrsnäcka eller servotronic-ventilen...
Sa
14
Saangberg
BMW 730 E38 -94
Hejsan!

Jag hade ungefär samma problem med min E38. Den var trögstyrd när bilen var kall (vintertid). Det visade sig vara släpringen till ratten som kärvade. Jag bytte servoolja felsökte och gjorde det jag kunde tills jag gav upp och trodde det var pumpen det var fel på. Men på trettondagsafton när det var -26grader ute gick det så tungt att "spärrklackarna" som hindrar släpringen att följa med runt spracksönder och jag fick ett område på 20-30cm där ratten gick lätt att vrida på sen gick det tungt igen tills man vred tillbaka utan för området på 20-30cm.

Prova smörja upp den men var försiktigt. Jag åkte på att byta min eftersom airbaglampan började lysa eftersom smörjmedlet började leda mellan kontakterna innerst i spiralen där man inte kommer åt. Om jag inte minns fel gick min på 1560:- och var inte speciellt svår att byta.

Hoppas detta hjälper!

MVH
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Kan du förklara var du smörjde? Kan ju inte skada att prova ;-)
jo
90
johan6504
- 740iA -98
En detalj jag nog missat att berätta är att bilen slutat att "tjuta" i styrningens ändlägen. Det gjorde den alltid förr när jag la om ratten max när jag backade ut från parkeringen. Någon som har någon ide om vad detta är ett symptom på?
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Jag lyssnar! Kan vara lösningen på mitt problem med trög styrning vid -8 C
Misstänker att ratten ska plockas bort för att komma åt, någon som vet hur? Har en tre ekrad med AirBag.
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag har också haft lite trög styrning vid kallt väder så att smörja detta är säkert inte en dum ide. Det kommer dock inte att lösa huvudproblemet skulle jag tro... Någon ide om varför "tjutet" i ändlägt försvunnit?
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Det visar sig att min ratt blir olika trög beroende på hur långt ut jag justerar den. Längst ut trögast och längst in lätt. Dock knakar och knäpper det ordentligt i läget längst in och det känns som Saangbergs syndrom har slagit till.
Ratten åker av i kväll.

/AGW
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Problemet löst! Bytte pumpen och det löste mina problem... Bytet var väldigt lätt och tog nog inte mer än 1,5 timmar incl renovering av en trasig domkraft ;-)
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Har just idag fått liknande problem :(

Min 740 är helt plötsligt trögstyrd fast hela tiden. Kan ju vara pumpen på min också ska kolla ändläges pyset imorgon.

Vad kostade pumpen ?

FordLTD
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag hittade en pump på bildelsbasen för 2000:- Funkade perfekt :-)
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Verkar trots allt inte helt fixat :-(

Har kört bilen några dagar och känner fortfarande av problemet. Nu är det dock inte lika påtaligt som tidigare. Kan gissa att ökat pumptryck och/eller ren olja har mildrat symptomen... Men vad är grund orsaken?

Det känns mäst när man kör in i en rondell och lägger om ratten ordentligen. Det ökade motståndet kommer alltid vid ungefär samma rattutslag. Åter till styrsnäcka, servotronicmodul eller någon annan del av styrlänkaget.

När bilen är på pallbockar och man snurrar ratten känner man absolut inget motstånd vid samma styrvinkel. Vad f..n är det som spökar...
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

en tanke, har har du luftat systemet? prova sväng åt båda håll till änd lägena,trögar de sig då har du antagligen luft i systemet.

bromsen är fartens värste fiende
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.