|
|
|
|---|---|
| Besiktigade min 535-90 idag och fick anmärkning på att det var dålig verkan på vänster parkeringsbroms. Kan det vara något annat än bromsbackarna? Är det "svårt" att byta dem själv. Krävs det några specialverktyg, specialkunskaper eller övermänsklig styrka och tålamod. Jag är händigare än genomsnittssvensken och har bytt bromsar själv men jag vill inte stå i ett kallgarage och trilskas några timmar för att konstatera att jag måste lämna in den på verkstad. | |
|
Är väl lite pill med fjädrarna som håller ihop backarna, men inget överjäkligt eg. Kanske räcker det med att justera åt backarna? Det gör du med en mejsel genom ett av bulthålen för hjulbultarna. För E39 gäller i.a.f: 1: Släpp lös wirarna helt. 2: Justera bak på skruven tills bromsarna ligger på och låser. 3: Backa 12 snäpp på justerskruven (upprepas H & V) 4: Spänn wirar så att bromsen tar på 3-4 knäpp på spaken. |
|
|
Så här ser det ut inuti trumman:Länk Pos. 7 är den lilla skruven man pillar på för att ställa åt backarna. På bilden ser den ut att sitta rakt upp kl.12, men ibland stämmer inte det med verkligheten. Lättare att kolla var wiren går in på baksidan och sedan leta ett halvt hjulvarv, 180° därifrån efter justeringen. Sitter på lite större radie än bultcirkeln så man hittar den om man lyser in i hålet lite snett utåt så att säga. Hjulet måste vara av för att komma åt med mejsel. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
om det´ej hjälper att justera wiren/backarna så kan nr 5 lätt rosta ihop så att hävarmen inte trycker ut backarna går ej att justera till man måste av med skivan |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tack för alla tips. Jag försökt först med en justering men ställskruven på ena sidan uppförde sig lite underligt. Skruvade av bromsskivan och upptäckte att beläggen lossnat från bromsbackarna. Problemet löst (förutom att jag måste skaffa nya backar och byta dem). | |
|
Ok, då löser det sig. Min far hade en Volvo där handbromsen börjat ta väldigt högt. Jag letade lite orsaker utvändigt och justerade sedan åt p-bromsen. Dagen därpå fastnade han på garageinfarten då det var lösa belägg som låg inne i trumman och sedan kilade fast sig :) Vanlig åkomma på limmade belägg. |
|
| När jag skulle köra till garaget där jag meckar hade en broms låst sig. När jag började köra hörde jag hur det krasade till och sedan släppte dem. Gissar att de lösa beläggen kilat sig fast på något sätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.