AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.089

Yes den startade! Sen dog den igen =/ Vad kan va felet på min e30?

Ef
109
Efling
325 -91
Har skrivit några gånger här nu om min e30 325 -87 turbo som vägrat starta sen en tid tillbaka. Har bytt tempsensor, fördelarlock, rotor, tändspole, bränslefilter och styrbox.

Idag bytte jag huvudrelä (de vita) och nya stift. Bilen startade och jag åkte fram och tillbaka några ggr utanför garaget sen dog den. Lät den stå ett tag sen hoppa han igång med dog lika snabbt innan jag han komma iväg.

Så jag har bara en fråga, vad fan är felet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte följt tidigare inlägg, men bränslepump el. relä till den kanske?
Ef
109
Efling
325 -91
Glömde skriva att jag bytt relät till pumpen med. Stiften har varit dyngsura och jag har fyllt tråget med bensin efter alla startförsök så pumpen ska nog funka.
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Jag hade så på min alfa...
Då var det "dörren" i mängdmätaren som fastnade!

// fredde
Ef
109
Efling
325 -91
Hehe jag kanske får se över "dörren" i min lmm =) Kallas klaff om jag får va lite besserwisser ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det orginal insprutning och hur vet systemet hur mycket överladdning luften har? Kör du med komprimerad luft genom luftmängdmätaren?
Ef
109
Efling
325 -91
Kör med m3 spridare och prog btr och jag suger luften genom lmm. Jag har kört med bilen tidigare, detta är ingen första uppstart. Precis innan bilen slutade fungera så gick den ryckigt på landsväg (små små ryck) och den kunde bara stendö när man körde. Ner med kopplingen vrida på tändningen så startade den direkt, inte så som den är nu med andra ord.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok. Kan ju vara LMM som småkärvat tidigare då och nu fastnat helt som fredde säger. Den verkar ju sura ner sig i alla fall.
Att den hastigt dör känns ju å andra sidan lite som om tändningen klipps och skulle den surat när den tvärdog borde den ju vara svårstartad efteråt. Hmm, knepigt fel.
Kan det rentav vara kontaktplattan i tändningslåset? Eller något jordfel i tändsystemet någonstans?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att "tjuvkoppla" tändspolen med 12V direkt på.
Ef
109
Efling
325 -91
Nu idag dog den inte hastigt utan bluddrade sen dog så den sura antagligen ner sig. Skulle ju kunna vara elfel men det är ju inte det lättaste att hitta.

Nu hänger ja inte med på vad du menar med "tjuvkoppla tändspolen med 12V direkt på" ? Dra kablar från batteriet till tändspolen eller?

Skulle det inte kunna vara lambdan som bråkar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tänkte mest på om det var tändningen som försvann att man skulle kunna kolla genom att koppla ström till spolen direkt. Ja, direkt från batteriet.
Kolla LMM först om den kärvar och har hängt sig.
Lambdan kanske det kan vara. Finns läsning om uppmätning kontroll och symptom i en del trådar om du söker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.