AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.038

Gnisslande i motorrummet, E39 540i/6

NeZaN
Hej!

Har en liten fråga gällande min 540.

Jag bytte Vattenpump och startmotor igår, då vattenpumpen hade fått någon slags spricka, samt startmotorn som skrek som en arg elefant.

Detta byttes av en erfaren BMW-mekaniker, och dum som jag är passade jag inte på att byta rem och spännrullar. Det är någonting som fortfarande gnisslar och har sig i detta område och har pågått i ett antal månader, men börjar bli ett rejält irritationsmoment. Trodde detta skulle försvinna i samband med bytet, men antar att det är någonting som har med multiremmen och spännrullarna att göra.

Vad kan man göra för att få bort gnisslet, eller åtminstone reducera det tillfälligt. Jag borde väl byta dessa detaljer, men vet inte när det kommer ske.

Innan bytet var det ett permanent ljud som blev värre vid högre varvtal. Nu är det endast vid högre varvtal, så bättre har det ju blivit.

Om jag skulle ge mig på detta byte själv, vad behövs demonteras, och behöver man tappa ur vätskor eller kan man bara byta spännrullar och rem utan att tappa ur vätskor. Ganska jobbigt att lufta dessa motorer ju.

Nu blev det en hel uppsats, men skulle uppskatta om någon erfaren kunde hjälpa mig!

För övrigt är även kylaren nybytt inkl. slangar och andra monteringsdetaljer på BMW, så där bör inte felet heller ligga!

/NeZaN
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns CRC Remspray man kan spraya på även om det blir bäst att ta loss remspännarna och fetta in dom alt byta om de är slitna.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.