|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan tillägga att jag har som krav, med m-paket eller iaf något av delarna det innehåller, xenon, samt helst inte över 8000 mil! Samt att den skall ha den nya motorn. Mer än så är det inte :) |
|
|
"Som vanligt kan man inte jämföra förbrukningar under olika omständigheter. Sannolikast skiljer det mer 1dl/mil mellan 220D och 120D om man läser på BMWs hemsida vid blandad körning." "120D varvar 2000 rpm vid ca 120 drar då ärliga 0,55l/m med farthållare." Jag har en 330d -09 här hemma och den går snålt i motorvägsfart. Så självklart kan man jämföra förbrukningen. 330d drar runt 0.58 l/mil vid 120 km/h och farthållaren aktiverad. Om då 120d skulle dra 0,55 l/mil vid liknande förhållanden är inte det särskilt snålt. |
|
| Cod, låter ju som det är min bil du ska köpa då ;) | |
| Varför ska vi nu helt plötligt jämföra 120i med 118d och inte 120d? 120i är trots allt bara 0,2s långsammare än en 120d medans den faktiskt är 1,2s snabbare än en 118d. (Snackar 0-100) | |
Martin E |
"Jag har en 330d -09 här hemma och den går snålt i motorvägsfart. Så självklart kan man jämföra förbrukningen. 330d drar runt 0.58 l/mil vid 120 km/h och farthållaren aktiverad. Om då 120d skulle dra 0,55 l/mil vid liknande förhållanden är inte det särskilt snålt." Tror du missförstår. Hur vet du att det är liknande förhålanden ? Nej det vet du inte ;) Självklart man inte kan jämföra då det den dagen du körde kanske hade en medvind på 5m/s och jag hade en motvind på 5m/s. Ska vi skapa en jämförelse värd namnet så ska man antingen köra samma väg i samma riktining i samma fart eller summera förbrukningen under en längre tid." Om du går in på BMW hemsida ser du den blandade förbrukningen på resp modell där har du sanningen dvs din bil drar drygt 0,1 dl mer per mil blandad körning än en 120D, eller att jag har en mer kuperad terräng etc. Vilket skulle göra att jag med min tex medelförbrukning idag till jobbet ( 95 km) 94km/h medhastighet på 0,52 l/m irl skulle få ca 0,62 l/m på din bil om man får tro uppgifterna på hemsidan. Finns väl ingen anledning att misstro dom uppgifterna. CO2 utsläppen på resp modell så finns en korrelation med låga utsläpp på snålare bilar så råder det väl sammantaget ingen tvekan om att du har en bil som drar mer per mil. Så mitt antagande låter mer rimligt och ärligt. |
| Martin du får tro vad du vill helt enkelt. Jag har testat och jämfört flertalet gånger.. Sen vill jag inte klottra ner tråden, men att anta att förbrukningen förhåller sig linjärt mellan olika hastigheter och motverkande krafter tyder enbart på en sak. | |
Martin E |
Helt klart tror jag mer på jämförande randomiserade fakta utan bias men ingen förnekar att din bil drar lite i relation till effekt och prestanda. Själv klart ska vi inte besudla tråden med massa ovisentlig info av respekt till Cod |
| Tänkte på det att du behöver inte svara med massa irrelevant information som i alla andra trådar du deltagit i. Det är dumt att klottra ner denna. | |
Martin E |
Din info om 330D var väl knappast det vi efterfrågade i denna tråd. Nej du behöver inte svara med ett ytterligare irrelevant inlägg. Synd att du förstör tråden för Cod som jag haft personlig kontakt med angående hans behov av relevant info. Om du retar dig på mig kan du skriva ett pm till mig så slipper tråden förstöras ännu mer |
|
Är det någon som vet vad en 120 i varavar i motorvägsfart? De hade ju naturligvis ingen på bmw här i stan, alla var diesel... Undra om det bara är en fluga dethär med disel!? :D |
|
| Runt 2600 RPM i 110 km/h. | |
|
Fredo; Du kan får race:a mot min ;), så får vi se hur den 1.5s ser ut :). Nej jag hade valt en diesel 120D är i min mening än bättre bil än 120i pga samma prestandard men bättre ekonomi. /C |
|
|
Själv valde jag mellan 120d o 125ci. Det blev oljekaminen och är sååå nöjd hittills! Cab-Ing |
|
|
Jag gillar motorer som varvar så högt som möjligt. Modellen som varvar 7000 rpm vann mitt hjärta. Vill man ha en bränslesnål bil så är det givetvis 120d som gäller. |
|
|
Körde genom hela danmark på 0,53 med min 120d (räknat vid pumpen) då låg jag och pendla mellan 120-150km/h. Enligt datorn hade bilen en medel förbrukning på 0,63 inte nollställd på 6000mil. Då mycket korta stäckor och ganska allmänt hetsig körning. Högsta förbrukningen jag nådde var 0,76 då var det riktigt inspirerad körning som finare folk säger när dom kör skiten ur sina bilar. Synd bara att 1-serien oftast knarrar så jävligt, kanske löst det på faceliften. |
|
|
Martin E: Har både ägt 120d och 330d och med samma kör sätt (blandad körning)hade min 120d 0,65milen mot 0,84 med 330d´n. motorvägs körning hade jag 0,53 (räknat) på 120in och 0,59 (datorn, kanske 0,65-0,7riktigt) med 330n. mvh Tobias |
|
Martin E |
Tobba Det verkar logiskt, jag upplever snitt förbrukning på ca 0,55. Då kör jag 90% landsväg och resten stadstrafik. Kör jag lagligt hamnar förbrukning på ca 0,5 vid pendling (50% motorväg och resten 90/70 landsväg). Under helt gynnsamma förhållanden kan jag vid horisontellt underlag vindstilla nå denna siffra även vid 120. Enligt modell guiden drar 120D 0,48 och 330D 0,57 vilket är sannolikt den skillnad man upplever irl |
| Jag skulle valt 120d alla dagar i veckan enbart pga att den är betydligt mysigare att köra med det fina vridet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.