AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.598

120i eller 120d? Snabba erfarenheter/reflektioner sökes!

Sida 1 av 2
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Vad skulle ni välja? Komer köra ca 1000-1400 mil på ett år, så jag fundera på om det är mer lönsamt att köra bensinaren?

Har inte kört den utan bara 120d och jäklar vilken rolig bil!!
Hur är motorn i 120i? tråkig/seg? Erfarenheter sökes!

Kommer vara likvärdig utrutning, M-paket, comfort, avantgarde!

Det jag funderar på är när byts partikelfiltret på dessa? Alltså när/vid vilket miltal kommer de dyra servicarna?

Skriv nu lite vad ni tyckr och tänker!
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
jag hade valt dieseln utan att tveka.
Skatten på en modern diesel är försumbart högre än för en bensinare, bränsle ekonomin mycket trevligare och man behöver inte ligga och köra på tokhöga varv för att det skall hända något.

Självklart min högst personliga åsikt, men jag köper nog aldrig bruksbil med bensinmotor igen i alla fall :)
Martin E
Hejsan.
Med Diesel (0,56l/m) som drar nästa 0,2 dl mindre per mil och ett bensin pris på ca 12,40:-och Diesel på 11,50:- så tjänar du ca 2,75 kr milen i drivmedel omräknat i miltal per år 1500 ca 4000 :- år.
Skatten på bensinaren ca 1100 och Diesel ca 2600

Tyckte själv att den 120i jag hade som lånebil medan min servades var platt och tråkig men gillar varvas. Smak sak Dieseln dör efte 4000 rpm medan bensinmotorn vaknar då :)

Tycker det är lite som motiverar att köra bensinbil idag förutom ett lägre inköpspris.
Och de första 8000 milen eller 3 år är service fria och jag antar att det är kamkedja på BMW motorerna. Som annars brukar vara kostsamt om det är en simpel rem.

Partikelfiltret ska tydligen ha en självregörande effkt och håller längeee
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Tog själv en i. Tycker motorn är väldigt trevlig, bra bottendrag för att vara en bensinare. Inga problem att ta rondeller i stan på treans växel utan att motorn protesterar. Och sedan rör det rätt ok på sig när man varvar ur den. Ända nackdelen är att den drar rätt mkt soppa men det får jag å andra sidan alla bilar att göra. 0,6-0,75 landsväg/motorväg. 0,9 i stan.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Valde 120i. Billigare i inköp, Otroligt trevligt ljud trots orginalsystem. Helt ok effekt. Halva skatten. Verker generelltsätt va mer problem med diesel:arna. Bensin känns mer sport, medan diesel jordbruk....
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
"Bensin känns mer sport, medan diesel jordbruk...."
Du vet att 120d på pappret är snabbare än din i va millerone :)

Kanske inte helt on topic, men nyfrälst diesel älskare som jag är var jag tvungen :)
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Jovisst är jag medvetet om det. Jämförde dessa två motoralternativ innan jag beslöt mig att välja bensinaren. Jag ansåg att en sekund snabbare 0-100 inte är skäl nog att välja diesel. Det som isåfall fått mig att överväga dieseln hade vart för bränsleekonomin. Men då skatten är dubbelt så hög samt att jag inte kör de volymerna för att "förbrukningseffekten" ska väga tyngre fick det bli en bensinare. Finns säkert snart elbilar som är snabbare, men jag väljer efter "helhet" I min segelbåt älskar jag dieselknacket, men inte i min 120 m-sport...
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Har för bara några månader sedan varit helt emot disel, men med de nya motorerna så har jag verkligen ändrat uppfattning!

Ni som kör i, hur är varvet på motorväg i 100-130 km/h? över 3000?

Måste säga att dieseln har ju en otrolig karaktär, den orkar och vill ju ända upp till 4000 rpm!

kan jag hamna på 0.8 l/mil blandad körning med en bensinare så är jag nöjd.
Dieseln tycker jag inte ska hamna över 0,6 l/mil för att det skall vara intressant för min del!
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
En 120d ligger klart under 0,6 milen, eller min 123 gör det i alla fall så jag förutsätter att även 120 gör det...
Självklart förutsatt att du inte sätter på några enorma och svintunga fälgar och däck då, men det säger väl sig självt.
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
1-serien väger mer än man kan tro faktiskt. Min Coupé är bara 100-200kg lättare än en 5-serie sedan beroende på vilken motor i 5an.
Martin E
120D varvar 2000 rpm vid ca 120 drar då ärliga 0,55l/m med farthållare.
Det mest imponerande är dock att vid ca 150 och 2500 rpm stiger förbrukningen till drygt 0,6 l/m.

Jag upplever om man vill ha en varvillig karaktär och kunna dosera effekten i ett bredare register är bensinmodellen trevligare.
Dieseln levererar hela tiden men tar stopp ganska resolut över 4000 och har motorkaraktär där den har ett ganska smalt register.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bensinaren är väldigt starkt i botten för att vara en bensinmotor. Men inte som en diesel såklart.

Håller med fredo att man kan köra på relativt höga växlar i låga hastigheter utan att den protesterar. Motorn drar bra genom hela registret men jag saknar däremot en topp som skulle göra omkörningar och inspirerad körning ännu roligare. Egentligen vill jag ha en 130i men hittade ingen till rimliga pengar.

Valde mellan 118d (miljöbil) och 120i då jag slog till.
Dieseln är också trevlig, helt klart, men jag vill att det ska bli billigare annars åker jag hellre bensin och med runt 1500mil var det hugget som stucket ekonomiskt.
Fundrar på byte till diesel pga att jag kommer köra mer långpendling i år (ca 3000mil)

Det enda raka är att ge sig ut och provköra!
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Håller med BjörnB,
ut och provkör, båda bilarna har stytkor och svagheter i jämförelse med varandra. Ingen kan ju egentligen berätta för dig vilken karraktär på motor du föredrar.
0,55 l/mil i 120 km/h är väl inte så värst imponerande. Den senaste 330d facelift med 245hk drar runt 0.58 l/mil när man håller 120 km/h.

Personligen hade jag tittat mer på en 118d. Den är ju numera skattefri i 5år. Den ger låg bränslekostnad samtidigt som man bara betalar 65kr i vägtrafikregister avgift.
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
118 är absolut ett alternativ, men då de som skall innefattas av den nya lagen med fri skatti 5 år är ganska så dyra om man vill ha en med m-paket och xenon bla!

Sen om man koller så tycker jag att de håller inte värdet lika bra som en 120 gör?! Jag kan ha fel....
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Andrahandsvärdet på en 118d kommer ju självklart inte vara superhögt tror jag. Skattefriheten kommer locka många vilket kommer leda till en hög nyförsäljning och ett stort utbud på beg. marknaden.
Priset beror lite på om det är nytt eller begagnat du är ute efter. Sen vill jag minnas att bilar (118d) tagna i bruk fr o m 1 juli 2009 även ska räknas som skattefria.
Är du villig att satsa pengar på en nyare bil tycker jag att du ska försöka köpa en så ny som möjligt.
Hur länge har du tänkt ha bilen?

Länk

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Tycker det låter orättvist att jämföra 120i med 120d, både ur prestanda och ekonomisk synvinkel.

118d/120i låter mer rättvist, och då gissar jag att ekonomin kommer tala till 118d:s fördel, medans prestandan kanske är likvärdig?

Sen är det såklart tycke och smak gällande motorkaraktär.
Martin E
Som vanligt kan man inte jämföra förbrukningar under olika omständigheter.
Sannolikast skiljer det mer 1dl/mil mellan 220D och 120D om man läser på BMWs hemsida vid blandad körning.

Förbrukningen mellan 118D och 120D skiljer sig ytterst marginellt lite och skattefritt gäller väl om du köper ny bil från 2010 och gäller bilar retroaktivt från 1/7 2009.
Detta var väl inte aktuellt i detta fall?

Martin E
330D och 120D skulle det vara
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Klart man vill hå såpass ny bil som möjligt!
Kommer troligen ha den i 2-3 år tror jag, har dock inte ägt en bil längre än 7 månader de sista 5 åren =)
Men nu är jag ute efter något som skall köras något år!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.