|
|
|
|---|---|
|
Ska ev. köpa en Mb 270cdi-03 Ambulans. Vill ha drag på den. Enligt Mb sverige så är det dragvikt 0,00kg på den bilen. Bilens bottenplatta är standard bakom bakaxeln, den är förlängd 70cm mellan axlarna. Tjänstevikt 2270, Lastvikt 500, Totalvikt 2770. Fråga nr 1: Finns det något sätt att komma runt detta problem, och få den reggad med drag? Regga som amatörbygge är väl en utväg vad jag förstått.... Fråga 2: Vad blir påföljden om jag ändå monterar drag på den och blir stoppad av polisen med tillkopplat släp? m30 i e30 | |
|
1 Ring besiktningen och hör vad de säger 2 Obesiktigat= körförbud= arg polis |
|
|
Sätt på ett drag och åk till besiktningen. De har säkerligen inte några uppgifter på den bilen om det inte står i besiktningsinstrumentet och då kan det bli problem Blir man stoppad på vägen kommer man inte längre om de upptäcker att bilen inte är regad med drag och då får man ställa släpet på platsen Nästa problem blir om man krockar kan bli dyrt Bäst är nog att försöka rega den eller köp en annan bil om du måste ha drag Ha deT |
|
|
Om den är standar bakom bakaxeln så ska det väl inte vara nåt problem att montera på ett drag? Jag hade inte åkt runt med ett oreggat drag. |
|
|
Jag ser inte något problem i att montera draget, men att få det godkänt verkar värre. m30 i e30 |
|
| Vad är det som skulle vara ett hinder? | |
|
Mb sverige säger dragvikt 0,00kg på den, och vägrar säga varför den inte får ha drag. m30 i e30 |
|
|
Vilken karosserifirma har byggt om bilen till ambulans en gång i tiden? Kanske kan vara en idé att höra med dom om dragkrok. Kan mycket väl ha fel, men kan inte minnas att Mercedes bygger egna ambulanser, därimot finns det flera karosserifirmor som gör det, gissningsvis i samarbete med Mercedes och med deras goda minne. Om inte Mercedes själva har gjort modifieringarna på bilen vill ju troligen inte dom gå i god för det när det kommer till mer ovanliga frågor som detta. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Binz i Tyskland har byggt om den åt Mb. Men bilen är helbilsgodkänd med Mb som tillverkare. m30 i e30 |
|
|
Att få en 2003:a (helbilsgodkänd) godkänd med dragkrok där dragvikten enligt EU-pappren är 0 kg är nog inte ens teoretiskt möjligt utan omtypning/förstörande provning Det blir lika krångligt som att få en helt ny bilmodell godkänd från en biltillverkare |
|
|
Nu ligger draget med tillhörande monteringsanvisning och elsats i garaget och väntar på att monteras på ambulansen. Får se hur detta kan gå. Tror jag har hittat ett kryphål - Fordonet är INTE helbilsgodkänt. Kanske kan vara en väg i rätt riktning....... m30 i e30 |
|
| Glöm inte att ta med beskrivningen till bilprovningen. | |
| Av ren nyfikenhet undrar jag varför man vill ha dragkrok på en ambulans? =) | |
| Hur ska man annars dra likvagnen? | |
|
För att dra firmasläpet och biltrailern. m30 i e30 |
|
|
När jag eftermonterade dragkrok på min E46:a så kollade de två saker när jag besiktade.. 1. Att jag hade med monteringsanvisningen 2. Att det verkligen satt ett drag på bilen. VAR SMART! Sätt montyeringsanvisningen i en pärm som du klistrar på ett MB Märke på. Skriv "MB Monteringsanvisning dragkrok - Besiktningsexemplar" Agera nolla. Funka för mig.. ;) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
När man monterat på ett drag på bilen, har man en månad på sig att besiktiga bilen med draget, under den tiden får draget användas. Det kan tyckas att detta är konstigt, men vid en tråd för några år sen konstaterades, efter koll med vägverkets jurister att man fick göra det. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.