AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.133

Vad är det för fel på folk som svarar på annonser?

Sida 3 av 5
Förklara TYDLIGT i annonsen att du ej prutar eller byter eller svarar på mejl. Ringer ngn med konstig dialekt och ändå vill pruta eller byta så släng på luren i örat på honom & tänk inte mer på det. Jätteenkelt. Tänk om alla gjorde så så skulle alla oseriösa idioter tröttna & lägga av i bilbranchen.
Risken med att skriva för mkt sånt i annonsen ger "enligt mig". En negativ annons. Alla kommentarer:

-EJ PRUT
-DÄCKSPARKARE UNDANBEDES
-INGA PENGAR, INGEN PROVKÖRNING

m m. Jag ringer aldrig på såna annonser. Bättre och ta en och annan idiot på mail än att missa en seriös köpare.
Min erfarenhet när det står sånt i annonsem är att säljaren är urless på div. spinners som bara tar upp tid. Kanske har varit ett antal provkörningar med andan i halsen. Mao rätt läge att som seriös spekulant göra entre! Då ringer jag från synligt hem/företagsnummer, ställer relevanta frågor och om svaren är ok kommer o tittar/köper utan att tjafsa, om vi kan sänka priset lite då förstås:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att skriva massa otrevligt i annonsen ger bara motsats effekt. De seriösa köparna tycker att du som säljare framstår som en otrevlig människa och puckona fattar inte något ändå.

-------
//Lövet
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Håller inte riktigt med. Jag har alltid med så mycket otrevligheter jag kan för att slippa alla tomtar och kompisar.
Hittills har den förste seriösa alltid köpt bilen utan strul. Så även om jag riskar några köpare så slipper jag alla tramspellar - klart värt det.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Köpte en extrabil till firman i onsdags. Såg annonsen och bilen. Precis vad vi sökte. Priset var bra så jag ringde och sa att om bilen motsvarar annonsen och hans beskrivnig så gör vi affär. Var där och tittade tog en liten tur. Bilen var exakt som han beskrivit den. Prutade några kronor för att den inte var bsiktigad och skulle besiktigas sista april. Vi tog i hand och affären var klar. Bilen gick för övrigt genom besiktningen utan anmärkning.

Så enkelt önskar jag att jag kunde sälja min bil. Men det är mest trassel. Gäller detta mest för BMW eller?
Tyvärr gäller detta inte bara BMW. Den mest svårsålda bilen jag haft med de mest oseriösa spekulanter var när jag skulle sälja min Volvo V70 T5 -2006. Den mest lättsålda bil jag har haft var en Alpina B3.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hade en spekulant på min Fiat Coupe här igår. Har tydligt skrivit ut mitt pris på annonsen. 2,5timmars färd hade han för att åka till mig för att inspektera den.
Något bland det första han säger i förbifaten är att han har en bankväxel med sig på 35000kr vilket är 3000kr under mitt pris.

Han hittar ett oljeläckage som en verkstad skulle ha åtgärdat medans den ändå var på verkstaden. Jag kunde väl ha lyft bilen själv och dragit åt en oljereturslang som satt lite för löst.
Vidare hittade han en, microbuckla längst ner på bakskärm, som man såg om man hukade sig ner för att leta.
En repa på bagageskärm blev han besviken på trots att jag tydligt hade talat om innan han skulle komma.

Inga större disskutioner fördes mellan mig och denna svenska köparen.
När han vill diskutera pris så är han bekymrad över sin bankväxel på 35000kr eftersom han inte ska ge mer än 30000kr. Mitt pris är 38000kr.
Orsaken till prutningen är hans påstående att en omlackering av bagageluckan går på 6000 till 7000kr trots att jag har talat om att det brukar gå på en tusenlapp om du kommer med skärmen till en lackerare. Är det byns grabbar som gör det då säger han och se förnäm ut.

Slutdisskuterat tycker jag och tar nycklarna och går in i mitt hus.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen orimlig eller ovanlig prutning dock från 38k till 30k.

Men det är alla säljares rätt att säga nej.

-------
//Lövet
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
När jag skulle sälja Mercan ringde en man/kille klockan 24.00 och ville köpa, han förklarar på dålig svenska att han vill köpa den för 3000kr, då vill han även att jag skall leverera den till stockholm lOl, begärt pris var 14000 ink leverans till city, då kostade den skabbigaste och billigaste 12k på blocket..och den hade inte Sec huv eller utrustningen min hade, han blev skit sne och förklarade för mig att dom ligger runt 5-6k. Vart ingen affär!. Varäven någon som ville byta emot parabolpaket ^^
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Annonserade en Golf 4 för 40k.Fick ett mail med ett bud på 20k.Eftersom jag alltid svarar så fick han till svar: Om du inte har mer pengar än 20k kan du köpa den här,(läs Passat -78 Diesel,mörkgrön,rostiga plåtfälgar 1800kr).
Och vips,du har pengar över till att laga den med.

Samma med 540in jag hade: Din bil ser fin ut men 90k är för högt och den är ju dyr i drift och försäkring.Du får 50k.
Svarade:Jo den är i fint skick och den är ganska dyr i drift.Men då kanske inte detta är bilen för DIG. En Nissan Primera passar nog dina behov och plånbok bättre isf.

Fingerspitzgefühl.
Jag brukar oxå hjälpa dem som som inte har råd att köpa min bi att hitta bilar som passar dem, jag brukar maila anonnser oftast på likadana bilar i den prisklass de erbjuds att betala.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har ett riktigt gammalt "lik" ute på försäljning på Blocket. Bilen står hos en kompis i Tumba, Bor själv i Farsta trakten. Ringer en kille som är intesserad av att titta på bilen. Han frågar också hur man tar sig kommunalt till Tumba. Jag förklarar hur han tar sig dit med pendeln och vi gör upp om att
jag väntar på honom vid station. Det sista jag säger är att han skall ringa om han ångrar sig så att jag slipper åka dit i onödan.

Jag väntar vid överenskommen tid men ingen som kommer. Ringer honom efter ca. 20 min, då säger han att han är där om 5 min, han sitter just nu på pendeln. Väntar ytterliggare 20 min sedan ringer jag igen, då har han stängt av telefonen.

Skall det var så svårt och ringa och säga att man inte kommer när man har gjort upp om en tid och mötesplats. Tror att han blev lite tagen på sängen när jag ringde honom...

Länk

Vill bara bli av med "liket" så den är rejält billig nu så SLÅ TILL och fynda innan det blir skroten..

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
ni
19
nigthdreamerssky
735Ia -82 (Åretrunt bil)
735i - 82 5vxl (Projekt Mr X)
Tja, det är alltids roligt att dissa folk..

Märkligt är det också när folk mejlar först och sen plötsligt inte hör av sig mer.

Jag satte ut min bruks 735iA -82 på blocket
Länk

Den är även utannonserad här nu..

Det var nån lirare först som ringde åt en bekant och jag mejlade ett par extra bilder efter att ha berättat om bucklorna på huven. Det visade sig att det var hans kusin i holland som ville köpa och jag ifrågasatte ambitionsnivå m.m. då och det visade sig att denne köpte o sålde bilar samt att jag inte var någon fotograf. Svarade att då är det väl bättre att denne inte köper min bil samt en del syrligheter angående fotografering..

Sen var det en som hade en 518i E28 och han skulle mejla bilder tillbaks på sin bil samt att han skulle byta spindelled.. Har inte hört någe mer..

Sen en lirare som erbjöd en 525i -90 i byte vilken han hade ute på blocket och faktiskt skrivit önskemål om byte med 70/80 talare med dragkrok. Men han har ej hört av sig..

En lirare uppe i Luleå skulle sätta sig på första planet ner och frågade; det är väl inget lik.. Jag mms;ade några bilder. Sen hette det att han inte bestämt sig ännu och att det inte var riktigt vad han tänkt sig.. :)

En annan mejlade igår o var intresserad just pga det låga priset o att det var elstolar osv.. Ville byta telefonnummer med mig, men har inte ringt ännu..

Sen kommer vi till kategorin suspekta då :)

En lirare erbjöd byte mot en Honda nånting -03a för 95 000 och skrev att vi kunde diskutera priset. Svarade att jag ändå inte hade de pengarna..

En annan skrev o erbjöd byte mot en Renault Megane - 97 och jag svarade bara; Ingen svenssonbil var det; att det ska vara så svårt att förstå..

Sen det goda skrattet då..
En irakier ringde och frågade försiktigt med det där om svenssonbilar och det kröp fram att han hade en saab 900 -90a som han åtminstone ville ha nånting för.. Han ville gärna prova att ha en BMW 7 serie; han hade haft en 2000CS nån gång tidigare.. Tänkte att jag kan väl ge honom en chans då.
När han kom efter många om o men med vägbeskrivningen, så kom han med vinterdäck på saaben och kom med en historia om att hans saab 9000 med aerofälgar blivit stulen tidigare och att det satt fina aerofälgar på den; men kruxet var att den stod uppe i Gävle. Men han kunde erbjuda sig att åka upp med mig o hämta dem.. Jag förstod dessutom snabbt att han inte visste skillnad mellan en E23a och E32 till att börja med.. Han frågade dessutom om saker jag redan berättat samt om jag hade vinterhjul till BMW´n. Samt kröp det myror i huvudet på honom bara för att det stod underkänt på besiktningspapperet; en 1a på bromsljus bak samt kommentar om bristfällig avgasupphängning. Jag fick förklara flera gånger vad det betydde; att det måste stå i papperet om bilen är tvungen till ombesiktning. Han fick en kortare provtur samt att jag motvilligt provkörde hans saab. Sen ville han att jag skulle säga ett pris emellan. Jag hade sagt redan o frågat vad han hade tänkt ge emellan då.. Han började med att den dricker mycket bensin samt skadorna på huven m.m. Sen får jag budet då; 3000:- vid snabb affär.

Jag svarade bara att min bil är så pass mycket mer värd än hans saab, så det kunde han glömma. Då frågade han vad jag ville ha och jag svarade att det inte var någon ide att diskutera eftersom han lagt så löjligt lågt bud från början..

Jag återkommer; för det lär knappast vara slut ännu

P.S jag har en del att berätta om de som mejlat respektive varit o tittat på mina 3.0or förut.. D:) Men tar det i ett nytt inlägg senare..
ni
19
nigthdreamerssky
735Ia -82 (Åretrunt bil)
735i - 82 5vxl (Projekt Mr X)
Jag har skrivit detta i annonsen här på autopower och funderar på att lägga in det på blocket också.. :)

Prutnissar och sista budet spekulanter kastar jag direkt i papperskorgen.. För om ingen nappar, så tar jag o ställer av och använder bilen som reservdelsbil till min andra fina 735i -82a med manuell låda. Jag plockar då över det nyköpta fördelarlocket o tar bromsoken bak till den till att börja med. Är sugen på att plocka över elstolarna faktiskt.. Samt kanske motorn vid eventuelt behov..!?
Problemet är ju inte köpare som ger ett skambud på 50% av utropsvärdet. Problemet är ju säljarna som inte fattar att det köparen egentligen vill är att förhandla om priset. Istället för att ignorera skambuden är det väl bara att komma med ett motbud.
Konstigt sätt att förhandla i så fall från köparens sida, pruta 50 % på något man aldrig har sett.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och så var det "köparen" som ville lägga en handpenning på cirka 20% och resten på 6 mån avb. Han och hans 2 kusiner så skulle åka till Bosnien i 6 veckor och behövde en bra bil. Bilen ifråga var en BMW 530.
Försöka duger.

Byta upp sig? Till vad då?
Vad sägs om tonen i den här annonsen?

Länk

Kan ju inte påstå att man blir speciellt sugen på att kontakta säljaren...

"Jag ska ha 60000 kr för denna, har gjort vid den för 16000 kr servat den för 12000."

Vad har detta med något att göra? Gosh!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
videopac//

Hehe, han skriver "jag pratar ren svenska det SKA DU GÖRA MED. Det ända negativa är lacken..."
Men ren svenska har han ändå inte lärt sig skriva, när han skriver "ända" i stället för "enda". :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.