AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.202

520 -93 Startar inte, men allt snurrar.

An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Som rubriken lyder, bytter precis däck på bilen i garaget.
Sätter mig i bilen och ska backa ut, vrider på nyckeln motorn går runt några varv. Hostar till lite och sen så låter det som att den har tappat kompet. Inte så mycket "motstånd" när jag kör startmotorn typ.

Det lät precis som den gången min första bil (Fiat) sköt av kamremen så jag plockade av ventilkåpan och kollade. Allt snurrar som det ska. Stiften är genomblöta så bensin får den.
Dessutom är det en svart seg oljig beläggning på det mesta under ventilkåpan vilket jag inte alls gillar.
Kollar jag ner på cylindrarna ser dom nästan likadan ut, med en oljig beläggning, men det antar jag är vanligt wear and tear efter 22 000mil. Den startade fin fint i går natt utan problem och jag måste åka till göteborg från jämtland om 2 dagar så det här är det sista jag vill hålla på med just nu.

Någon som har nått föslag på vad som kan vara felet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som det problem som annars M52 och M54-motorerna brukar få efter en kort uppstart och avstängning med kall motor. Nämligen överfyllda ventillyftare som medför att ventilerna inte stänger. Brukar botas med en stunds nötande på starten.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Om det är som Anders-72 skriver så tycker BMW-mekarna att man ska hålla full gas när man vrider tändningen för att "lufta ur". Har funkat några gånger för mig på M62. Startade du bilen kall & lät den bara gå en mycket kort stund kan detta vara felet.
ik
49
ikea
E39 530d -03
E39 540ia -97
E30 323 turbo -85
E34 525 -91 isbil.
E36 325 coupe - 92 isbil.
som dom föregående säger, högts troligt att det är lyftarna. har hänt mig när jag flyttat bilen några meter med kall motor. bara att nöta en stund så ska den smälla igång.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Tack så jätte mycket för dom snabba svaren! Jag plockade ihop allt lite snabbt och lätt och gjorde som ni sa med gasen i botten och efter en liten stund så skramlade den igång!

Den gick lite dåligt en stund men nu verkar det vara bra.

Behöver ni någon gång en felsökning med carsoft i gbg så är det bara att komma förbi mig. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.