|
|
|
|---|---|
lurch |
Förra veckan när det var förbannat kallt ute, och hade så varit i tamefan en månad, så inbillade jag mig att kopplingen tog ovanligt långt ner men tänkte inte mer på det. I förrgår kväll när jag startade bilen (fortfarande svinkallt) så hade jag inget motstånd alls i pedalen och alltså ingen koppling. Vad kan vara fel och var börjar jag leta? |
| förmodligen någon läcka.. hydralisk koppling :) | |
| lite vätska? läkage.. någon slang hydralslang till kopplingen`? | |
|
Länk skiss på kopplingsdelar till din bil iaf ! |
|
lurch |
Hm, bromslampan lyser också. Kan det vara ett bromsläckage? Det är väl samma vätska? |
lurch |
Nu har jag ännu en teori... Dåliga bromsbelägg bak (fram är bytta) i kombination med låg bromsvätskenivå har lett till att nivån har sjunkit ner under kopplingens nivågräns i behållaren? |
| okej har du kollat nivån ? | |
| kolla om du hittar något läckage, kan vara kopplingscylindern som spruckit när du kopplat i kylan. sök i vid vänster sida av växellådan undertill. | |
| Testa att byta vätskan och lufta vid alla ställen det går (broms/koppling). Hade samma problem på en 325 en vinter, efter bytet funkade allt igen. | |
|
Gammal bromsvätska tar upp vatten, och vatten kan frysa. Då kan det bli stopp ;) -- Markus |
|
lurch |
Jag har kollat bromsvätskenivån nu och den är rätt, inget verkar ha läckt ut. Kopplingspedalen går i golvet utan motstånd (den fjädrar iofs upp igen). När det var svinigt kallt förra veckan så tog alltså kopplingen väldigt långt ner och sedan när bilen hade stått två-tre dagar så var den helt väck. Om det är läckage nånstans borde väl bromsvätskebehållaren vara i princip tom? |
|
Internläckage i kopplingscylindern skulle jag tro. Byt kopplingscylinder. /Anders C |
|
| Sitter en skiljevägg i behållaren som säkerställer att det finns bromsvätska till bromscylindern även om kopplingen läcker så nivån stannar ung. på min. Kolla om inte ena hörnet av behållaren är tom om du fått luft i kopplingen. | |
lurch |
Kan man kolla om det är internläckage i någon av bromscylindrarna på ett enkelt sätt? Eller på något sätt? :) |
lurch |
Jag menar kopplingscylinder. Det finns väl en huvudcylinder och en hjälpcylinder? |
lurch |
Nu har jag felsökt lite. Slavcylindern verka funka men huvudcylindern verkar släppa in luft nånstans, den låter squish squish slurp slurp när man trycker på pedalen. Inget externt läckage dock vad jag kunde se. Bromsvätskan ser dock förjävlig ut... |
lurch |
Problemet fixat! Huvudkopplingscylindern var paj, skitenkelt att byta. Bara att köpa en reparationssats. Behövde inte ens demontera cylindern, bara att lossa kolven från pedalen, dra ut den ur cylindern och i med den nya. Självklart efter att ha tömt bromsvätskebehållaren... Jag är ingen jätteduktig mek men det verkar som att det sitter en backventil i änden på kolven och den hade nog gått sönder. Det blev enkelt att fylla på vätska från luftnippeln på slavcylindern med hjälp av en 20 ml injektionsspruta och en stump 4 mm spolarslang. Sprutor finns på Apoteket eller hos veterinären. Jag fick två st gratis på djursjukhuset här i stan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.