AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.691

Besiktning med ökad effekt inom tillåtna marginaler - var ligger bevisbördan?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej,
En icke helbilsgodkänd bil får enligt reglerna tillåtas öka effekten med 10%.
Om en besiktningsman yrkar på registreringsbesiktning för att motorn/delar i motorrummet "ser trimmat ut" - vilka regler lagrum finns det för detta?

"Problemet" är att bilprovningen inte har något sätt att faktiskt mäta effekten, så jag ser inte hur de kan tvinga en bilägare till regbes om de inte kan BEVISA att effekten är ökad mer än 10%?

Tänker jag snett?
Dom måste ju bromsa bilen, men även där kan den visa mer effekt trots att den inte är trimmad.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Så med det resonemanget kan man alltså, om bilprovningen hävdar att bilen har mer än 10% mer än originaleffekten, kräva en effektmätning för att verifiera att så ej är fallet?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fast du får nog stå för kostnaden för effektmätningen. Om du sedan inte får till en effektmätning inom en månad så blir det ju körförbud på bilen. Kan det inte vara enklare att lägga en dag på förberedelse genom att sätta tillbaka originalprylar?
Hu ofta råkar man ut för detta problem?

Jag menar 10 är inte mycket, man kan ju inte komma med en turbo på bilen och hävda "nä det är inom ramarna"
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Bilprovningen behöver knappast oroa sig för bevisbördan.

En bil nyare än -75 får du inte ändra något i motorn och en helbilsgodkänd bil får du inte ändra något alls på.

Här faller det nog rätt snabbt tänker jag.
Vad är "helbilsgodkänd"?
ps
377
psike
M240i xDrive -19
delorian: Google är din vän. hittade bl.a: Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om det nu inte är tillåtet att ändra något i motorn, hur kan det då vara ok med en effektökning +10%? lite motsägelsefullt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.