AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.338

Bmw 523 e39 Vatten i oljan

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hej

Jag skrev ett inlägg för ett litet tag sen att jag hade dålig värme i bilen under 2000rpm men allt va som det skulle.

Vi kom fram till att det var cirkulationspumpen för den gick inte.

Kan tillägga att allt under huven var som det skulle.

Men nu när jag stod o tankade så lät jag motorn stå igång o undertiden jag tankade så beundrade jag hur tyst o fint motorn gick. Men när jag hoppade in i bilen fick jag en otrevlig överastkning.

Tempmätaren var på god väg mot det röda. Jag han precis komma tillbaka. 400meter till min lägenhet. Då gick den upp på det röda. Men stängde av den. Var ute nu och startade den när den hade svalnat till normal arbetstemperatur. Den går fortfarande som en dröm Men... När jag tog bort oljelocket så var oljan vit....

Är det vanligt att toppackningen går på de motorna?

Hur ser oljan ut på oljestickan?

mvh/ Anders
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

att det är vitt, eller gult i oljelocket tyder enbart på kondens. Denna bildas såhär års, och om man inte gör några långkörningar så försvinner den inte. Det behöver mao inte vara ngn fara med motorn. Kolla istället hur oljan ser ut genom att lyfta oljestickan.

Varför motorn blev varm måste du givetvis kolla upp. Kan bero på dålig vattenpump, eller termostat.

/H
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ja har varit ute o kollat bilen mer noga nu och jag är lite fundersam.

Oljan på stickan ser ok ut fast tycker den har lite grumlig till färgen. Byte nyligen olja så men jag inbilla mig lätt fast men tycker den har typ den färgen som kaffe med en lite svag skvätt av mjölk fast inte mer.

Jag börja tro mer o mer att det bara var kondens men det som förbrylla mig är varför den var så nära på att koka. Har kört ett par varv i byn nu och den har intevissat tendens till att gå upp över arbetstemp nu. Men som sakt den ciruklationspumpen har lagt av nyligen så kan den ha framkallat detta?

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Utsäkta min stavning men mina fingrar är stelfrösna

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
var det inte någon årsmodell som hade problem med topparna ? 96 och 97 kan få sprickor i toppen om jag kommer ihåg rätt, men du behöver ju inte ha det problemet, åk in till en verkstad och be dom kolla efter koldioxid i kylvätskan ... det brukar avslöja om avgaser läcker in till glykolen.

kan vara topppackningen om du inte får värme i bilen.

########
# PAJALA #
########
Si
765
Simon01
120dM -08
Luft i kylsystemet? Råkade ut för det en gång när jag körde med för låg vätskenivå (sprucket termostathus), då stack tempen iväg uppåt rött rätt snabbt. Luftning av systemet hjälpte i mitt fall.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jag läste en guid på dessa bilarna i en motortidning och där stod att nogra exemplar hade för hårt dragna toplocksbulltar som kunde orsaka att packningen gick med tiden.

Jag ska forska i det imorgon. Förhoppningsvis är det bara någon luftbubbla som har blockerat och stört ut kylningen så att detta hände. Sen att motorn kom upp i riktigt hög temperatur gjorde att jag fick lite extra kondens som jag såg till min förskräckelse att det var något allvarligt.

Jag får god värme i bilen men bara när jag kör. Min cirukalations pump har lagt av till värmepaketet så om den går på tomgång så vinner inte vattenpumpen får någon bra ciruklation i värmeelemäntet.

Men Jag orkar bara inte med ett motorras till. Toppen sprack på min förra bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.